عنوان | تأثیر آموزش برنامه تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد فرزند و کارکرد خانوادگی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (مصوب وزارت بهداشت) سال 2 شماره 2 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 57-47 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تهران فرآیند خانوادگی تحول نوجوان رابطه والد فرزند آموزش والدین کارکرد خانواده |
چکیده |
زمینه و هدف: نوجوانی مرحله مهمی از تحول هر فرد است و امروزه توجه ویژه ای در پژوهش های مختلف به این دوره میشود. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر برنامه آموزشی تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد- فرزند و کارکرد خانوادگی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون تک گروهی است. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و شامل 40 نفر از مادران دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. برنامه آموزشی تحول نوجوان هفته ای یک بار و طی 5 جلسه دوساعته اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه رابطه والد- کودک (جرارد، 1994) و مقیاس فرایندهای خانوادگی (سامانی، 1386) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان دادند که برنامه آموزشی مذکور تأثیر معناداری بر یکی از خرده مقیاس های ارتباط والد- کودک داشته و موجب شده که ایجاد محدودیت افزایش یابد. همچنین نتایج نشان داد برنامه آموزشی بر خرده مقیاسهای انسجام و احترام متقابل، مهارت مقابله، تصمیم گیری، و حل مسئله اثر معناداری داشته است در حالیکه بر خرده مقیاس های مهارت های ارتباطی و باورهای مذهبی اثر معناداری نداشته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج برنامه آموزشی، میتوان برنامه آموزش تحول نوجوانی را به عنوان برنامهای مؤثر به خصوص برای بهبود کارکرد خانوادگی پیشنهاد داد. |
کد مقاله | 33340 |
تعداد بازدید | 287 |
|