عنوان
|
بررسی تأثیر آموزش درس جمعیت و تنظیم خانواده بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی و نگرش آنان بر جنسیت مدرس |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
مژگان غفاری مقدم - مهرناز مشعوفی - افروز مردی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه سلامت و بهداشت سال 3 شماره 4 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
80-72 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر آموزش دختران تنظیم خانواده نگرش دانشجویان نگرش دختران دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی آگاهی دانشجویان آگاهی دختران جنسیت مدرس درس جمعیت و تنظیم خانواده آموزش تنظیم خانواده
|
چکیده
|
زمینه و هدف: واحد درسی جمعیت و تنظیم خانواده در دوره های مختلف دانشگاهی به منظور ارتقاء آگاهی و نگرش دانشجویان و افزایش قدرت تصمیم گیری آنان در زمینه باروری، بهداشت جنسی و تنظیم خانواده ارائه میشود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش درس جمعیت و تنظیم خانواده بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به موضوعات مربوطه و تعیین نگرش آنان در مورد جنسیت مدرس این درس انجام گرفت. روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی (189 نفر) بوسیله پرسشنامه محقق ساخته در قبل و بعد از آموزش واحد درسی تنظیم خانواده تحت بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده ار روشهای آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که 9/88 درصد دانشجویان در گروه سنی 25-20 سال قرار دارند؛ 7/12 درصد متاهل و 1/2 درصد از متاهلین دارای یک فرزند بودند. نتایج مطالعه اختلاف آماری معنی داری را بین نمرات آگاهی و نگرش قبل و بعد نشان داد ( 05/0 p < ). اکثر دانشجویان دختر خواستار مدرس زن در این درس بودند. از دید دانشجویان بهترین زمان ارائه این درس سال اول تحصیل بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این بررسی ارائه آموزشهای تنظیم خانواده برای دختران با استفاده از روشهای آموزشی متنوع، مناسب و مستمر آموزشی در دانشگاه ها مهمترین راه بالا بردن آگاهی و تغییر نگرش افراد و ایجاد انگیزه برای مشارکت فعال در امر تنظیم خانواده می باشد.
|