عنوان | اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر تمایزیافتگی و تعارضات زناشویی در زنان مراجعه کننده به خانههای سلامت تهران |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 188-181 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشکلات زناشویی تهران تمایزیافتگی ذهن آگاهی تعارض زناشویی |
چکیده |
زمینه و هدف: به دلیل ماهیت تعامل زوج ها گاهی اوقات پیش می آید که اختلاف نظر روی می دهد و در نتیجه زوج ها نسبت به همدیگر احساس خشم، ناامیدی و نارضایتی می کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر تمایزیافتگی و تعارضات زناشویی در زنان مراجعه کننده به خانه های سلامت تهران بود. روش و مواد: روش پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل زنان مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران بود که تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به در دو گروه آزمايشي و كنترل قرار گرفتند. برای به دست آوردن داده ها از پرسشنامه های تعارضهاي زناشويي، تمایزیافتگی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک تحلیل كواريانس چند متغيره و با استفاده از نرم افزار SPSS-21 انجام شد. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن مشارکت کنندگان در گروه آزمایش 4/34 (1/6) و گروه گواه 8/32 (6/5) سال بود. آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی موجب افزایش نمرات تعارض زناشویی در گروه آزمایش با میانگین (انحراف معیار) (3/4) 26 به (4/4) 7/35 (01/0 > P) و تمایزیافتگی از (3/5) 5/42 به (5/8) 4/50 شد (01/0 > P) اما در گروه گواه تغییرات معنی دار نبود. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر تمایزیافتگی و تعارضات زناشویی زنان موثر بود. بنابراین می توان از این روش برای مشکلات زناشویی زنان استفاده نمود. |
کد مقاله | 33318 |
تعداد بازدید | 317 |
|