عنوان | رفتار قربانی زورگویی شدن در بین دختران دبیرستانی: نقش عملکرد خانواده، خشونت خانوادگی و رابطه ولی فرزندی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 285-275 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خشونت خانگی عملکرد خانواده تهران عوامل خانوادگی دانشآموزان دختر دبیرستانی خشونت مادران خشونت پدران رابطه والد فرزند قربانی شدن عواطف مثبت حل مشکل زورگویی پرخاشگری فیزیکی زورگویی قربانی پرخاشگری پدر پرخاشگری مادر قربانی شدن در مدرسه عاطفه مثبت پدر آزردگی سردرگمی نقش مادر خشم پدر |
چکیده |
مقدمه و هدف: رفتار قربانی زورگویی شدن در مدرسه یکی از مشکلات سازگاری در دوران نوجوانی است، و به شکل دریافت آزار و اذیت های جسمی، جنسی و روانشناختی یک یا چند دانش آموز دیگر به صورت مکرر در یک دوره زمانی است. هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه متغیرهای عملکرد خانواده، رابطه والد-فرزندی و خشونت خانوادگی با رفتار قربانی زورگویی شدن دختران در مقطع دبیرستان بود. روش و مواد: روش مطالعه حاضر توصیفی مقطعی بود، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه هفت اداره آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 383 دانشآموز دختر دبیرستانی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه زورگویی/قربانی Olweus، رابطه والد-فرزندی، عملکرد خانواده و خشونت Straus جمع آوری شد. دادهها وارد نرم افزار spss-18 شد، و با روش همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: متغیر قربانی شدن با عملکرد خانواده (005/0 P = ، 58/0 r = ، رابطه والد-فرزندی 006/0 P = ، 54/0- ( r = و خشونت خانوادگی، خشونت پدر 003/0 P = ، 67/0 ( r = و خشونت مادر 007/0 P = ، 43/0 ( r = رابطه معنادار دارد. در حالی که پرخاشگری فیزیکی پدر (001/0 > P)، عاطفه مثبت پدر (001/0 > P) و حل مشکل 001/0 ( P = به صورت مستقیم و آزردگي/سردرگمي نقش مادر (001/0 > P)، خشم پدر 001/0 (P = و پرخاشگری فیزیکی مادر 002/0 P = به صورت معکوس پیش بینی کننده رفتار قربانی شدن می باشند. نتیجه گیری: مطالعه نشان دادند که متغیرهای خانوادگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فرایند قربانی زورگویی شدن اثر دارند. عوامل خانوادگی تأثیر بسزایی در شکلگیری الگوهای رفتاری نوجوانان دارد، آموزش شیوه های فرزندپروری و نظارت صحیح والدین بر فرزندان می تواند از بسیاری آسیب های اجتماعی در آینده پیشگیری نماید. |
کد مقاله | 33312 |
تعداد بازدید | 284 |
|