عنوان | پدیدارشناختی تجارب زیسته دختران فراری ساکن کانون اصلاح و تربیت در مورد تجربیات ذهنی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 192-182 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کانون اصلاح و تربیت فرار از منزل فرار دختران تجربه زیسته پدیدارشناسی تهران دختران فراری تهران تجارب زیسته دختران تجربه دختران تجارب ذهنی |
چکیده |
زمینه و هدف: با توجه به رشد روزافزون فرار از خانه در دختران و پیامدهای منفی این پدیده، بررسی عمیقتر این مسأله در ایران، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین پدیدارشناختی تجارب زیسته دختران فراری ساکن اصلاح و تربیت در مورد تجارب ذهنی آنها انجام شد. روش و مواد: در این پژوهش، 12 دختر ساکن در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران، به عنوان مشارکتکننده، توسط مصاحبه نیمهساختاریافته بررسی شدند. پس از آن، دادههای حاصل از مصاحبه، با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری و با روش Van Manen، تحلیل شدند. یافته ها: سه زیر مضمون اصلی تحت عنوان درهمتنیدگی احساسات منفی، غیرانسانانگاری، و هویت زنانگی بود. برای هر یک از این زیرمضمونها نیز، واحدهای معنایی حمایتکننده از آن زیرمضمون، در نظر گرفته شد. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد، لازم است تا عواطف منفی تجربه شده توسط نوجوان، سردرگمی و بحران هویت وی، و حس تحقیری که ناشی از مورد ناانسانانگاری واقع شدن در زمان اعمال خشونت توسط خانواده است، توسط آزمونهای مناسب در مدارس، به عنوان عوامل خطر برای فرار مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با مداخله به هنگام، از فرارهای انجام نشده، پیشگیری به عمل آورد. |
کد مقاله | 33293 |
تعداد بازدید | 305 |
|