• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی روان درمانی معنوی مذهبی، بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی زنان دارای همسر معتاد شهر ایلام
تعداد صفحات 6
نویسنده مرضیه باقری - مهری اسمعیل چگنی - فرشاد مه نگار
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 24-19
زبان فارسی
کلید واژه روان درمانی  افسردگی  افسردگی زنان  استرس  اضطراب  اضطراب زنان  ایلام  معنویت  همسران معتادان  کاهش افسردگی  استرس زنان  روان درمانی معنوی مذهبی  
چکیده سابقه و اهداف: اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر به مثابه مسئله‌یی اجتماعی، پدیده‌یی است که همراه با آن، توانایی جامعه در سازمان‌یابی و حفظ نظم موجود از بین می‌رود و عملکرد بهنجار حیات اجتماعی مختل می‌گردد و نیز موجب دگرگونی‌های ساختاری در نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه می شود. از این رو، هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی روان‌درمانی معنوی- مذهبی بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی زنان دارای همسر معتاد شهر ایلام است.
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) با گروه کنترل و دوره‌ی پیگیری بوده است. جامعه‌ی پژوهش شامل ۴۵ نفر از زنان دارای همسر معتاد بوده که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده‌اند. ابزار مورد استفاده، تست (هامیلتون) برای سنجش استرس؛ و تست افسردگی (بک) بوده است.
یافته‌ها: نتیجه‌های تحلیل واریانس، نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه، در مرحله‌ی پیگیری، از نظر سطح استرس و افسردگی وجود دارد (p < ۰/۰۰۱).
نتیجه‌گیری: نتیجه‌های به دست آمده نشان داد، رفتار درمانی مبتنی بر مذهب، بر کاهش میزان استرس و افسردگی زنان دارای همسر معتاد تأثیر معنی‌داری دارد. پس با توجه به نقش مذهب و معنویت در فرآیند بهبودی، پرداختن به مقوله‌ی معنویت در کاهش میزان استرس و افسردگی افراد، امری ضروری است.

کد مقاله 33266
تعداد بازدید 189

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397