| عنوان | اثربخشی بازی درمانی بومی شده بر تعامل والد کودک مادران کودکان پیش دبستانی دچار اختلال کاستی توجه فزون کنشی |
| تعداد صفحات | 19 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 15 شماره 1 پیاپی 57 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 43-25 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | اختلال بیش فعالی کم توجهی رابطه والد فرزند کودکان پیش دبستانی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه بازی درمانی بازی درمانی بومی |
| چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی درمانی بومی شده بر تعامل والد-کودک، مادران کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی بود. به همین منظور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و با توجه به ملاکهای ورود آزمودنیها به پژوهش، تعداد 26 نفر از مادران کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه بازی درمانی بومی شده شرکت داده شدند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه تعامل والد-کودک پیانتا (1994)، پرسشنامه وندربیلت (2003) و مصاحبه بالینی بود که مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار نسخه 22 و آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایشی و گواه در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (01/0 ). میتوان نتیجه گرفت که مداخلات بازی درمانی بومی بر تعامل والد- فرزند والدین کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی تأثیر دارد. بکارگیری این روش در مداخلات روانشناختی والدین به درمانگران پیشنهاد میگردد. |
| کد مقاله | 33252 |
| تعداد بازدید | 314 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...