عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهای روانی اجتماعی ویژه دختران فراری بر صمیمیت اجتماعی و احساس تنهایی آنان |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
سحر میرقباد خدارحمی - اصغر آقایی جوشقانی - محسن گلپرور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه آموزش و ارزشيابي (علوم تربیتی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
84-71 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرار از منزل فرار دختران احساس تنهایی اصفهان صمیمیت اجتماعی آموزش مهارتهای اجتماعی مهارتهای اجتماعی مهارتهای روانشناختی آموزش مهارتهای روانی
|
چکیده
|
میزان رو به افزایش فرار دختران از خانه، نشاندهنده لزوم مطالعه بیشتر این پدیده و بررسی علمی با رویکرد مداخلهای برای درمان آن است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای روانی-اجتماعی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش احساس تنهایی در دختران فراری ارجاعشده به مراکز ارشاد سازمان بهزیستی استان اصفهان بوده است. این مطالعه یک پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بوده است. نمونه و روش نمونهگیری شامل ۴۰ نفر از دختران فراری 14 تا 20 سال ساکن در مراکز ارشاد وابسته به سازمان بهزیستی استان اصفهان است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بسته آموزشی مهارت های روانی - اجتماعی ویژه دختران فراری و پرسشنامه صمیمیت اجتماعی (آقا محمدی و همکاران، 1390) و مقیاس احساس تنهایی (راسل، رپلو و فرگوسن، 1978) بوده است. این بسته آموزشی که با تکیه بر روش کیفی (تحلیل موضوعی) تدوین شده است برای اولین بار در ایران اجرا شد. نتایج کمی تحلیل کواریانس نشان داد آموزش مهارتهای روانی -اجتماعی در 7 بعد و 13 جلسه آموزشی تاثیر معناداری بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش احساس تنهایی دختران فراری در گروه آزمایش داشته است (001/0 > p).
|