عنوان | نشانهشناسی جنسیت در فیلم سینمایی بانو |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما شماره 2 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 106-89 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت سینما جنسیت در سینمای ایران بازنمایی بازنمایی رسانهای نشانهشناسی بازنمایی جنسیت بازنمایی تلویزیونی داریوش مهرجویی فیلم سینمایی آثار سینمایی فیلم سینمایی بانو |
چکیده |
پژوهش حاضر به مطالعه نشانهشناسانه جنسیت در یکی از آثار مهم سینمایی داریوش مهرجویی پرداخته است. از آنجا که یکی از مباحث مهم در متون رسانه ای و آثار سینمایی، ترکیب جنسیت و مباحث پیرامون زنان از سوی سینماگران مؤلف است، مطالعه جنسیت در سینما به منزله پدیده ای اجتماعی-فرهنگی میتواند راهگشای پژوهشگران علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر که در سنت مطالعات فرهنگی در حوزه مطالعات ارتباطات، انتقادی و شناخت واقعی فرهنگ قرار میگیرد، در پی پاسخ به این پرسش است که، داریوش مهرجویی جنسیت و به تبع آن دوگانه زنانه و مردانه را در فیلم بانو چگونه بازنمایی کرده است؟ از آنجا که هدف این مقاله، آشکار کردن لایههای رمزگذاری شده از معناست که در ساختار رسانهای سینما و در قالب متون سینمایی روایت میشود، بنابراین روش انجام آن، تحلیل نشانه شناختی است. از سوی دیگر به دلیل آنکه آثار سینمایی از طریق بازنمایی ارزشهای حاکم به تولید ایدئولوژی و معنا میپردازد، رمزگشایی بازنمایی جنسیت در سینما، نیازمند تحلیل نشانهشناسانه از متن است. یافتهها نشان میدهد که شخصیت محوری زن (جنس مؤنث) بانو، به مثابه زنی مدرن، کم حرف و تحصیل کرده، واجد تمایلات و رگههای فرهیختگی و فمینیستی و در عین حال از طبقه بالای اجتماع، بازنمایی شده است. همچنین در این فیلم، ایدئولوژی مردسالارانه، مردان را فارغ از طبقه اجتماعی، خودخواه، خودرأی، مستبد، قدرتطلب، دارای نقشی حمایت کننده و در عین حال سلطهجویانه برای زنان، تصمیمگیرنده، نمایش میدهد. |
کد مقاله | 33234 |
تعداد بازدید | 288 |
|