• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نشانه‌شناسی جنسیت در فیلم سینمایی بانو
تعداد صفحات 18
نویسنده سیمین زمانی - نرگس نیکخواه قمصری - حسین بصیریان جهرمی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما شماره 2
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 106-89
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  سینما  جنسیت در سینمای ایران  بازنمایی  بازنمایی رسانه‌ای  نشانه‌شناسی  بازنمایی جنسیت  بازنمایی تلویزیونی  داریوش مهرجویی  فیلم سینمایی  آثار سینمایی  فیلم سینمایی بانو  
چکیده پژوهش حاضر به مطالعه نشانه‌شناسانه جنسیت در یکی از آثار مهم سینمایی داریوش مهرجویی پرداخته است. از آنجا که یکی از مباحث مهم در متون رسانه­ ای و آثار سینمایی، ترکیب جنسیت و مباحث پیرامون زنان از سوی سینماگران مؤلف است، مطالعه جنسیت در سینما به­ منزله پدیده ­ای اجتماعی-فرهنگی می­تواند راهگشای پژوهشگران علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر که در سنت مطالعات فرهنگی در حوزه مطالعات ارتباطات، انتقادی و شناخت واقعی فرهنگ قرار می­گیرد، در پی پاسخ به این پرسش است که، داریوش مهرجویی جنسیت و به تبع آن دوگانه زنانه و مردانه را در فیلم بانو چگونه بازنمایی کرده است؟ از آنجا که هدف این مقاله، ‌آشکار کردن لایه‌های رمزگذاری ­شده از معناست که در ساختار رسانه‌ای سینما و در قالب متون سینمایی روایت می‌شود، بنابراین روش انجام آن، تحلیل نشانه­­ شناختی است. از سوی دیگر به دلیل آنکه آثار سینمایی از طریق بازنمایی ارزش‌های حاکم به تولید ایدئولوژی و معنا می‌پردازد، رمزگشایی بازنمایی جنسیت در سینما، نیازمند تحلیل نشانه‌شناسانه از متن است. یافته‌ها نشان می­دهد که شخصیت محوری زن (جنس مؤنث) بانو، به­ مثابه زنی مدرن، کم­ حرف و تحصیل­ کرده، واجد تمایلات و رگه‌های فرهیختگی و فمینیستی و در عین حال از طبقه بالای اجتماع، بازنمایی شده است. همچنین در این فیلم، ایدئولوژی مردسالارانه، مردان را فارغ از طبقه اجتماعی، خودخواه، خودرأی، مستبد، قدرت­طلب، دارای نقشی حمایت­ کننده و در عین حال سلطه‌جویانه برای زنان، تصمیم‌گیرنده، نمایش ­می­دهد.

کد مقاله 33234
تعداد بازدید 288

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397