عنوان
|
طراحی نرمافزار آموزشی خانواده محور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
علی علیپور صنوبری - حمید علیزاده - علی اکبر ارجمندنیا - سعید حسنزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 8 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
14-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشهد دانشآموزان دوره ابتدایی توجه انتخابی آموزش خانواده محور اختلال خواندن
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، طراحی نرم فزار آموزشی خانوادهمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان سال سوم ابتدایی مراکز اختلالهای یادگیری شهر مشهد، در سال تحصیلی 97- 1396 بود که از این جامعه، 32 دانشآموز با اختلال خواندن (16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه گواه) به عنوان نمونه به صورت تصادفی منظم انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گواه جایگماری شدند. برای جمع آوری دادهها از آزمون توجه انتخابی (D2) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 هفته برنامه آموزشی مبتنی بر خانواده را دریافت کرد و گروه گواه، مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که نرمافزار آموزشی خانوادهمحور بر توجه انتخابی دانشآموزان با اختلال خواندن در گروه آزمایش تاثیر معنادار دارد ( 05/0 < p ). بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که نرمافزار آموزشی خانوادهمحور بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن موثر است و میتوان از آن به عنوان مداخله موثر سود جست.
|