عنوان | پیش بینی مهارتهای شهروندی کودکان بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و خودکارآمدی والدین |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مشاوره کاربردی - دانشگاه شهید چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 72-55 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جهتگیری ارتباطی گفت و شنود شیراز کودکان پیش دبستانی جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده خودکارآمدی والدینی مهارتهای شهروندی |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی مهارتهای شهروندی کودکان بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و خودکارآمدی والدین بود. این پژوهش همبستگی از نوع رگرسیون چندمتغیری است. 352 کودک پیش دبستانی شهر شیراز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند، و به پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده، مهارتهای شهروندی کودکان و خودکارآمدی والدین پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش های آماری ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با استفاده از نرم افزار آماری 22- SPSS انجام گردید. نتایج نشان داد، که بین مهارتهای شهروندی با خودکارآمدی والدین (مؤلفهها) و الگوی ارتباطی گفت و شنود همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد، و الگوی ارتباطی گفت و شنود و کارآمدی در کنترل و نظارت، مهارتهای شهروندی را بهصورت مثبت و معنادار پیشبینی میکنند و الگوی ارتباطی همنوایی، کارآمدی در مقابله با شرایط دشوار، کارآمدی در مسائل مدرسه و کارآمدی در مراقبت قادر به پیشبینی مهارتهای شهروندی نیستند. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که الگوهای ارتباطی خانواده و خودکارآمدی والدین نقش مؤثری در مهارتهای شهروندی کودکان دارند. |
کد مقاله | 33189 |
تعداد بازدید | 216 |
|