عنوان
|
بازنمایی سبک زندگی خانواده ایرانی در سریالهای تلویزیونی |
تعداد صفحات
|
0 |
نویسنده
|
صفر مکتبی اصل - علی جعفری |
تاریخ انتشار
|
1398/12/4 |
عنوان همایش
|
کنگره بینالمللی علوم تربیتی و روانشناسی و سبک زندگی سالم (1395: تهران) |
برگزارکننده همایش
|
مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه |
زبان
|
فارسی |
منبع
|
سیویلیکا |
آدرس منبع
|
http://www.civilica.com/Paper-ICPCONF01-ICPCONF01_082.html |
کلید واژه
|
تلویزیون خانواده در تلویزیون خانواده ایرانی بازنمایی سریالهای تلویزیونی سبک زندگی مجموعههای تلویزیونی بازنمایی رسانهای نشانهشناسی سریالهای خانوادگی رسانههای جمعی بازنمایی تلویزیونی بازنمایی خانواده سبک زندگی خانوادگی تحلیل روایت سریالهای ایرانی سریال پاییز صحرا سریال پدرسالار سریال مرگ تدریجی یک رؤیا سریال مادرانه
|
چکیده
|
این مقاله در پی روایت تلویزیون ایران از سبک زندگی خانواده ایرانی و یا به عبارتی زندگی رسانه ای خانواده ایرانی با اتکاء به تلویزیون است. برای رسیدن به این هدف، روند بازنمایی مفهوم سبک زندگی خانواده ایرانی در سریال های خانوادگی- اجتماعی پربیننده سیمای ج.ا.ا در دهه های پس از انقلاب، را مطالعه می کند. به این منظور با نمونه گیری هدفمند برای هر دهه یک سریال انتخاب شد: پاییز صحرا، پدرسالار، مرگ تدریجی یک رویا و مادرانه بر این اساس در ادبیات نظری، نظریه بازنمایی برساختگرا به عنوان چارچوب نظری استفاده شده است. در بخش روش، از دو روش نشانه شناسی و تحلیل روایت استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که روند بازنمایی سبک زندگی خانواده ایرانی تفاوت های مشهودی دارد. در سریال پاییز صحرا بازنمایی سبک زندگی خانواده ایرانی حول محور تضاد طبقاتی صورت گرفته است و روایت سریال از خلال تقابل دوگانه سبک زندگی طبقه بالا و سبک زندگی طبقه پایین پیش می رود. در سریال پدرسالار بازنمایی سبک زندگی خانواده ایرانی حول محور تضاد نسلی و در قالب تقابل دوگانه سبک زندگی سنتی نسل قدیم و زندگی نوگرای نسل جدید صورت گرفته است. در سریال مرگ تدریجی یک رویا سبک زندگی خانواده ایرانی حول دو محورتضاد سنت و مدرنیته و تضاد مذهبی، در قالب تقابل دوگانه سبک زندگی سنتی مذهبی و سبک زندگی مدرن ضدمذهب بازنمایی شده است. در سریال مادرانه، سبک زندگی خانواده ایرانی حول مفهوم جدیدی از تضاد به تصویر کشیده شده است. اگر در سه سریال مذکور تقابل ها دوگانه بوده است اما در این سریال نسخه جدیدی از تضاد سه گانه سبک زندگی مذهبی سنتی، سبک زندگی سنتی غیرمذهبی و سبک زندگی مدرن غیر مذهبی تصویر کشیده شده است.
|