عنوان | شناسایی پیشرانهای مؤثر در توسعه کسب و کارهای بسیار کوچک (میکرو) در بخش مشاغل خانگی روستایی |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 8 شماره 3 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 140-119 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | توسعه کارآفرینی کسب و کارهای کارآفرینانه رشد کسب و کار کارآفرینی روستایی کسب و کار روستایی کسب و کار خانگی کسب و کارهای کوچک توسعه مشاغل خانگی کار خانگی فرهنگسازی کارآفرینانه ظرفیتسازی کارآفرینانه کسب و کارهای بسیار کوچک توانمندسازی کارآفرینانه |
چکیده |
توسعه و بهبود کسبوکارهای بسیار کوچک (میکرو) در بخش مشاغل خانگی، یکی از مهمترین و مؤثرترین راهکارهای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و معیشتی روستاییان است؛ زیرا با وجود محدودیتهای متعددی مانند نیروی انسانی و مالی، برای کارآفرینان روستایی که در بخشهای مختلف جوامع روستایی وجود دارد، راهاندازی کسبوکارهای کوچک و متوسط بسیار دشوار است. هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای مؤثر در توسعة کسبوکارهای بسیار کوچک در بخش مشاغل خانگی روستایی است. این پژوهش با رویکردی آمیخته، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است و از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با تأکید بر رویکردی اکتشافی و پرسشنامة محقق ساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. در مرحلة کیفی، جامعة آماری این پژوهش خبرگان، استادان و کلیة افرادیاند که در حوزة مشاغل خانگی فعالیت عملی یا پژوهشی داشته اند و در مجموع 12 نفر به روش نمونهگیری زنجیرهای انتخاب شده اند. در مرحلة کمّی نیز جامعة آماری شامل کلیة افرادی است که در کسبوکارهای خانگی روستایی با کمتر از 9 نفر نیرو و حداقل 2 سال سابقه فعالیت می کنند؛ در این بین 43 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها در مرحلة نخست (کیفی) از تحلیل تم و در مرحلة دوم (کمّی) از تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد عواملی چون فرهنگسازی کارآفرینانه، ظرفیتسازی کارآفرینانه و توانمندسازی کارآفرینانه، مهمترین پیشرانهای توسعة کسبوکارهای بسیار کوچک در بخش مشاغل خانگی روستاییاند. |
کد مقاله | 33095 |
تعداد بازدید | 203 |
|