چکیده
|
ترافيك و حمل و نقل كه از جمله فعاليت هاي اصلي يك مجموعه شهري است, به گونه اي با زندگي روزمره افراد جامعه در هم آميخته است كه تصور دنيايي بدون جابه جايي را تقريباً غير ممكن ساخته است. اين مقاله كه به منظور بازشناسي نقش خانواده (با تأكيد بر پديده اجتماعي كردن) در آموزش و آموزش فرهنگ ترافيك به فرزندان دانش آموز است. بدين منظور براي نشان دادن نقش خانواده در فرايند مذكور, در ابتدا تعريفي از مفاهيم اصلي مقاله, يعني خانواده, آموزش, فرهنگ ترافيكي و كودكان و نوجوانان دانش آموز ارائه شده, سپس به بررسي ارتباط هر يك از مفاهيم با يكديگر, مراحل و سازوكارهاي اجتماعي كردن كودك از سوي خانواده به صورت فردي و گسترش آن در سطح نظام كلان اجتماعي به عنوان بازيگران اجتماعي ترافيك در آينده راننده, پياده, سرنشين و پليس پرداخته شده است.
|