عنوان | رابطه ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 1 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 146-127 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سازگاری برونگرایی وظیفهشناسی انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی انگیزش بیرونی انگیزش درونی انعطافپذیری دانشآموزان دبیرستانی تحصیل فرزندان پنج عامل شخصیت دانشآموزان پسر دبیرستانی ابرکوه (شهرستان) درگیری والدین امور درسی فرزندان بی انگیزگی |
چکیده |
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، پرسشنامۀ شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامۀ درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی، 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برونگرایی، انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطافپذیری، وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش درونی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. ابعاد برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند، اما تنها بعد وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش بیرونی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. ابعاد انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی رابطۀ معنادار و معکوس با بی انگیزگی دارند، اما تنها ابعاد انعطافپذیری و وظیفه شناسی به صورت مناسب میتوانند بی انگیزگی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. |
کد مقاله | 33065 |
تعداد بازدید | 264 |
|