• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه ویژگی‌های شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی
تعداد صفحات 20
نویسنده مهدی پورسید - محبوبه  فولادچنگ  - سید رضا پورسید
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 42
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 146-127
زبان فارسی
کلید واژه سازگاری  برون‌گرایی  وظیفه‌شناسی  انگیزش تحصیلی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  انگیزش بیرونی  انگیزش درونی  انعطاف‌پذیری  دانش‌آموزان دبیرستانی  تحصیل فرزندان  پنج عامل شخصیت  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  ابرکوه (شهرستان)  درگیری والدین  امور درسی فرزندان  بی انگیزگی  
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ دانش‌­آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونه‌­گیری خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، پرسشنامۀ شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامۀ درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی، 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برون­گرایی، انعطاف‌­پذیری، سازگاری و وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطاف‌­پذیری، وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب می‌­توانند انگیزش درونی را پیش‌­بینی کنند که سهم وظیفه­‌شناسی بیشتر بود. ابعاد برون­گرایی، سازگاری و وظیفه­‌شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند، اما تنها بعد وظیفه‌­شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب می­‌توانند انگیزش بیرونی را پیش­‌بینی کنند که سهم وظیفه‌­شناسی بیشتر بود. ابعاد انعطاف‌پذیری، سازگاری و وظیفه‌­شناسی رابطۀ معنادار و معکوس با بی­ انگیزگی دارند، اما تنها ابعاد انعطاف‌پذیری و وظیفه­ شناسی به صورت مناسب می‌­توانند بی­ انگیزگی را پیش‌­بینی کنند که سهم وظیفه­‌شناسی بیشتر بود.

کد مقاله 33065
تعداد بازدید 232

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397