عنوان | تجربه روابط آنلاین از دیدگاه دختران نوجوان: مطالعه کیفی در آسیبشناسی روابط سایبری |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 1 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 82-69 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر آسیبشناسی دانشآموزان دختر دبیرستانی نگرش دانشآموزان دختر فضای مجازی مطالعه کیفی تبریز فضای سایبر آسیبهای فضای مجازی دانشآموزان دوم دبیرستان نگرش دختران دیدگاه نوجوانان ارتباط با دیگران دختران تبریزی دیدگاه دانشآموزان تجربه روابط آنلاین |
چکیده |
طی چند دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر استفاده نوجوانان از اینترنت به ویژه برای برقراری ارتباط با دیگران بودهایم. این امر با تعاملات رو در رو و دیگر جنبههای زندگی روزانه تداخل پیدا کرده و نگرانیهایی را سبب شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین تجارب واقعی نوجوانان دربارۀ گرایش به برقراری ارتباط با دیگران در فضای سایبری انجام گرفته است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعۀ آماری پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بوده است که از میان آنها 14 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شده اند. اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با شرکتکنندگان گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویه تحلیل دادههای پدیدار شناسی تجربی موستاکاس استفاده شده است. به طور کلی دو محتوای اصلی از نتایج این پژوهش استخراج شد که عبارت اند از: 1) فضای سایبری مکانی است برای برقراری ارتباط اجتماعی آسان با دوستان و آشنایان 2) فضای سایبری مکانی است برای تجربه ارتباط با افراد ناآشنا و غریبه. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش پیشنهاد میشود که برای پیشگیری از مسائل ناشی از استفاده نادرست از اینترنت و برقراری روابط ناسالم سایبری، مسئولان و دست اندرکاران امور آموزشی و پژوهشی به منظور فرهنگسازی در این زمینه، برنامهریزی و اقدامات مناسب انجام دهند. |
کد مقاله | 33062 |
تعداد بازدید | 240 |
|