عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر عزت نفس و امید به زندگی نوجوانان 12 تا 17 سال بدسرپرست و بیسرپرست |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی سال 20 شماره 2 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 33-24 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بیسرپرست امید به زندگی مثبت اندیشی عزت نفس نوجوانان عزت نفس بدسرپرست رباط کریم آموزش تفکر مثبت مهارتهای مثبت اندیشی نوجوانان بدسرپرست نوجوانان بیسرپرست نوجوانان 12 تا 17 سال |
چکیده |
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر عزتنفس و امید به زندگی در نوجوانان 12 تا 17 سال بیسرپرست و بدسرپرست انجام شد. پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست تحت نظارت اداره بهزیستی شهرستان رباطکریم در سال 1397-1396 به تعداد 125 نفر بود. نمونة تحقیق شامل 26 نفر نوجوان بیسرپرست و بدسرپرست بود که با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب و در دو گروه 13 نفر آزمایش و 13 نفر کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامة عزتنفس کوپر اسمیت (1967) و پرسشنامة امید به زندگی میلر (1988) بود. دادههای پژوهش با روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که در مرحلة پسآزمون میانگین نمرات عزتنفس و امید به زندگی افراد گروه آزمایش بیشتر از میانگین نمرات گروه کنترل بود (05/0 > P). |
کد مقاله | 33028 |
تعداد بازدید | 237 |
|