عنوان | رابطه مؤلفههای هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور با نقش تعدیل کننده جنسیت، سن و تحصیلات |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه نامه آموزش عالی - موسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی سال 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 237-213 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تحصیلات جنسیت دانشجویان دختر خلاقیت دختران هوش هیجانی خلاقیت سن خودانگیزی خودکنترلی خودآگاهی دانشجویان پسر مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور مؤلفههای هوش هیجانی دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور خلاقیت پسران دانشجویان فوق دیپلم |
چکیده |
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش جنسیت، سن و تحصیلات در رابطه مؤلفههای هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه پیام نور در جنوب فارس به تعداد 4000 نفر بود. نمونه آماری شامل 145 نفر از این دانشجویان بود که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای؛ هوش هیجانی شرینگ و پرسشنامه استاندارد خلاقیت سلطانی بوده است. عمدهترین نتایج پژوهش نشان داد، بین مؤلفههای خودآگاهی و خودانگیزی هوش هیجانی و همچنین بین کل هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان پسر، رابطه مثبت و بین مؤلفه مهارت اجتماعی با خلاقیت آنها رابطه منفی وجود دارد؛ نتایج آزمون Z فیشر نشان داد که بین مؤلفههای خودآگاهی، مهارت و کل هوش هیجانی با خلاقیت پسران و دختران، بین مؤلفه خودانگیزی با خلاقیت دانشجویان با مدرک فوق دیپلم و لیسانس و بین مؤلفه خودانگیزی با خلاقیت دانشجویان در سنین مختلف تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که در دانشجویان پسر، تنها متغیر خودآگاهی در یک گام و در دانشجویان دختر، متغیرهای خودانگیزی و خودکنترلی در دو گام، بیشترین همبستگی چندگانه را با پیشبینی خلاقیت دانشجویان داشته است. |
کد مقاله | 33024 |
تعداد بازدید | 204 |
|