• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الگوی ساختاری رابطه بین الگوهای ارتباط والد فرزند و طرحواره‌های ناسازگار اولیه با میانجیگری سبک‌های دلبستگی
تعداد صفحات 22
نویسنده عاطفه خراسانی زاده - حمید پورشریفی - طاهره رنجبری پور - فریبرز باقری - جعفر پویامنش
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 49
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 76-55
زبان فارسی
کلید واژه طرحواره‌های ناسازگار اولیه  الگوی ارتباطی  سبک‌های دلبستگی  دانشگاه آزاد اسلامی  رابطه والد فرزند  طرحواره‌های ناسازگار  سبک دلبستگی دوسوگرا  الگوی ساختاری  دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران  طرحواره‌های اولیه  
چکیده هدف: هدف پژوهش تعيين نقش ميانجيگر سبك هاي دلبستگي در رابطه بين الگوهاي ارتباط والد- فرزند با طرحواره هاي ناسازگار اوليه بود.
روش: روش پژوهش همبستگي و جامعه آماري دانشجويان دانشگاه هاي آزاد اسلامي تمام واحدهاي علوم و تحقيقات تهران در سال تحصيلي 97-1396 به تعداد 196100 نفر بود. به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي دانشكده هاي ادبيات و علوم انساني، علوم پايه و فني مهندسي انتخاب و حجم نمونه به پيشنهاد ميشل 1993 و با در نظر گرفتن نسبت 10 تا 20 آزمودني به ازاي هر متغير و احتمال ريزش 420 نفر تعيين شد. داده ها با استفاده از مقياس الگوي ارتباط والد- فرزند باقري (1392)، نسخه كوتاه پرسشنامه طرحواره يانگ 1998 و پرسشنامه دلبستگي بزرگسالان هازن و شيور (1987) جمع آوري و بعد از حذف 58 پرسشنامه مخدوش و داده پرت، داده ها با روش الگويابي معادله هاي ساختاري تحليل شد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه الگوي ساختاري پژوهش برازش مناسبي دارد و تنها سبك دلبستگي دوسوگرا مي تواند در سطح 99 درصد اطمينان رابطه بين الگوي ارتباطي آزادي مدار را با طرحواره هاي حوزه بريدگي و طرد (229/0 = β)، خودگرداني و عملكرد مختل (241/0 = β)، محدوديت هاي مختل (150/0 = β)، ديگرجهت مندي (208/0 = β) و حوزه گوش به زنگي بيش از حد و بازداري (159/0 = β) و نيز رابطه بين الگوي ارتباطي امنيت مدار را با طرحواره هاي حوزه بريدگي و طرد (375/0 = β)، خودگرداني و عملكرد مختل (396/0 = β)، محدوديت هاي مختل (246/0 = β)، ديگرجهت مندي (340/0 = β) و حوزه گوش به زنگي بيش از حد و بازداري (260/0 = β) ميانجيگري كند.
نتيجه گيري: بر اساس اين نتايج مي توان با آموزش الگوهاي درست ارتباط والد-فرزند به والدين، مانع شكل گيري طرحواره هاي ناسازگار اوليه و آسيب هاي ناشي از آن شد.

کد مقاله 32964
تعداد بازدید 197

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397