عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و تعارض والد نوجوان دختران دوره متوسطه اول شهر تهران |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 205-187 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان روابط نوجوان با والدین عزت نفس دختران نوجوانان تهرانی تهران مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان رابطه والد فرزند عزت نفس نوجوانان عزت نفس نوجوانان دختر دبیرستان تهران تعارض والد نوجوان مهارتهای زندگی دانش آموزان تعارض نوجوان با والدین دانشآموزان پایه هفتم منطقه 3 تهران دوره اول متوسطه دختران مقطع هفتم دانشآموزان پایه هشتم دانشآموزان دختر پایه هشتم منطقه 7 تهران |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس و تعارض والد-نوجوان در میان دختران دورهی متوسطهی اول شهر تهران صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول (پایه های 7 و 8) مناطق 7 و 3 تهران است که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. پس از اجرای پرسشنامهی عزت نفس کوپر اسمیت (1954) و پرسشنامه تعارض نوجوان با والدین (نسخه کوتاه CBQ)( 1979)، 30 نفر واجد شرایط به صورت در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش یا کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت؛ در حالی که در این زمان، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش مهارت های زندگی منجر به افزایش عزت نفس و کاهش تعارض والد-نوجوان گردیده است. میتوان نتیجه گرفت که ارتقای مهارت های زندگی در دورهی نوجوانی میتواند در بهبود عزت نفس دختران و تعارضهای آنها با والدینشان مؤثر باشد. |
کد مقاله | 32961 |
تعداد بازدید | 219 |
|