عنوان | تحلیل جامعهشناختی عوامل مؤثر بر گرایش به حجاب (مطالعه موردی: گرایش به حجاب در بین زنان 18 تا 32 ساله شهرستان لالی) |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 10 شماره 1 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 366-343 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب حجاب زن تربیت خانواده دینداری زنان شغل شغل زنان سن تحلیل جامعهشناختی سن زنان رسانههای جمعی میزان دینداری نگرش به حجاب گرایش به حجاب لالی (شهرستان) |
چکیده |
پژوهش حاضر، با استفاده از رویکرد پیمایشی و بر اساس نظریات گزینش عقلانی، برچسب زنی های ناسنجیده، یادگیری کجروی و خرده فرهنگها مورد تحقیق قرار گرفته است. نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر از زنان 18 تا 32 ساله مقیم در شهرستان لالی بوده، که به صورت غیر احتمالی و با روش هدفمند گزینش شده اند. در این تحقیق متغیرهایی نظیر سن، شغل، میزان دینداری، تربیت خانواده و میزان استفاده از رسانه های گروهی بر متغیر وابسته نگرش به حجاب مورد سنجش و تحلیل قرار گرفت. با توجه به پارامتریک و رابطه ای بودن سطح فرضیات (به جز فرضیه اول) از آزمون هایی نظیر ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون دو متغیری و جهت تجزیه و تحلیل فرضیه پارامتریک اول از آزمون تحلیل واریانس دو طرفه بین آزمودنیها بهره برده شد. در نتیجه به جز متغیر رسانه های جمعی، بین سایر متغیرهای مستقل دیگر نظیر: شغل، میزان دینداری، تربیت خانواده و سن با نگرش به مقوله حجاب رابطه مثبت، مستقیم و معناداری وجود دارد. |
کد مقاله | 32955 |
تعداد بازدید | 191 |
|