عنوان | بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین دچار تعارض زناشویی |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 81-75 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ناسازگاری زناشویی تنظیم هیجانی خرم آباد (شهرستان) سازگاری زناشویی زوجین دارای تعارض زناشویی تعارض زناشویی آموزش تنظیم هیجان |
چکیده |
مقدمه: ناسازگاری زناشویی یکی از مشکلات جدی در تعاملات زوجین محسوب میشود که در خیلی از موارد به عنوان علت طلاق و خشونت خانوادگی در نظر گرفته میشود. هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افزایش سازگاری در زوجین دچار تعارض زناشویی بود. روش کار: در این تحقیق از طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی استفاده شدهاست. با توجه به شدت مشکلات مراجعین به دفاتر وکالت و با هدف بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر این جامعه دچار بحران، نمونه این پژوهش شامل کلیه زوجینی دچار تعارض زناشویی مراجعه کننده به دفاتر وکالت شهر خرم آباد در فاصله زمانی خرداد تا مهر 1396 بودند، زوجین 8 جلسه، 2 ساعته تحت آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) بود که طی دو بار قبل از اعمال مداخله و پس از انجام آن توسط آزمودنیها تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده گردید. یافتهها: نتایج حاکی از افزایش قابل توجه نمرات سازگاری زناشویی نسبت به خط پایه بود. این افزایش در خرده مولفههای سازگاری شامل، ابراز محبت، همبستگی دونفری، توافق دونفری و رضایت دونفری نیز کاملا مشهود و معنادار بود. نتیجه گیری: آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش سازگاری زناشویی زوجین دچار تعارض زناشویی میگردد، در نتیجه استفاده از این روش مداخله در افزایش سازگاری زناشویی زوجین و کاهش مشکلات زناشویی موثر میباشد و کاربرد از آن برای متخصصان توصیه شده وهمچنین همکاری دفاتر وکالت و مراکز دادگاهی با مراکز مشاوره به منطور جلوگیری از طلاق که که تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد پیشنهاد می گردد. |
کد مقاله | 32932 |
تعداد بازدید | 217 |
|