عنوان
|
نقش خانواده، مدرسه و رسانه در پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر معیارهای بینالمللی حاکم بر تعهد دولتها در آموزش افراد |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
شهرام محمدی - طیبه بیژنی میرزا - مهدی حاتمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تدریس پژوهی - دانشگاه کردستان سال 6 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
254-233 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حقوق بشر نقش خانواده بزهکاری کودکان تأثیر رسانه پیشگیری از جرم ارتکاب جرم رسانههای جمعی پیشگیری از بزهکاری نقش مدرسه راهکارهای اجتماعی پیشگیری کنشی پیشگیری اجتماعی رشد مدار حق آموزش
|
چکیده
|
پیشگیری در واژهشناسی به معنای جلوگیری و دفع آمده است. پیشگیری اجتماعی از مجموعهای اقدامات تشکیل میشود که به انواع محیطهای فرد تأثیر میگذارند که این محیطها در فرآیند جامعهپذیری یک فرد نقش داشته و دارای کارکردهای اجتماعی هستند. در این راستا مدرسه، خانواده و رسانه در یک مقطع زمانی ویژه مؤثرند. دغدغه پیشگیری اجتماعی تربیت و آموزش صحیح است و بر اساس تئوریهای فرآیند اجتماعی، بزهکاری تابعی از جامعهپذیری افراد میباشد. کیفیت جامعهپذیری در شروع بزهکاری مؤثر است. نهادهای اجتماعی (خانواده و مدرسه) دارای کارکردی آموزشی و تربیتی هستند و اگر رسالت خود را بهدرستی انجام ندهند، اولین خلل در زمینۀ جامعهپذیری فرد ایجاد شده و درواقع زمینه ارتکاب جرم فراهم میشود. لذا مرکز اصلی راهکارهای اجتماعی پیشگیری از بزهکاری توجه به مدرسه و خانواده است. بهبود نظام آموزشی و گنجاندن دروس مروج قانون و قانون پذیری در کتب درسی و استفاده از برنامههای حمایتی ناظر به خانواده و هدایت درست برنامههای رسانهها میتوانند راههای مؤثری در جهت حمایت از کودکان در معرض خطر باشد. در این خصوص رسانههای جمعی نیز میتوانند با پرداختن به برنامههای اصولی و کارشناسی شده از بروز برخی انحرافات اجتماعی بکاهند. نمیتوان از این نکته غافل شد که دولتها بهعنوان چتری گسترده عمل مینماید و تأثیر تعیینکنندهای بر فعالیتهای مدرسه، خانواده و رسانه در تعلیم و تربیت کودکان میگذارد.
|