• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پریشانی روان‌شناختی و سازگاری اجتماعی نوجوانان پسر طلاق شهر تهران
تعداد صفحات 15
نویسنده رویا حیدری - محمدباقر حبی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 31
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 117-103
زبان فارسی
کلید واژه نوجوانان تهرانی  سازگاری اجتماعی  تهران  دانش‌آموزان طلاق پسر  دانش‌آموزان دبیرستانی  سازگاری دانش‌آموزان پسر  سازگاری اجتماعی نوجوانان  طلاق  آموزش خودمتمایزسازی  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  روان‌ پریشی  خودمتمایزسازی  دانش‌آموزان نوجوان  دانش‌آموزان پسر  پسران طلاق  پسران نوجوان  والدین طلاق گرفته  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پریشانی روانشناختی و سازگاری اجتماعی نوجوانان پسر طلاق شهر تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان دوره اول متوسطه با والدین طلاق گرفته در سال تحصیلی 97-1396 در شهر تهران بود. نمونه شامل 30 نفر از نوجوانان طلاق بود که از بین جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش، آموزش خودمتمایزسازی را طی ده جلسه دریافت کردند و گروه گواه هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های
پریشانی روانشناختی و سازگاری اجتماعی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های آماری با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و به وسیله نرم افزار آماری 23-SPSS انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش خودمتمایزسازی بر پریشانی روانشناختی و سازگاری اجتماعی نوجوانان پسر طلاق تاثیر معناداری داشته است (001.0 > p). علاوه بر این نتایج نشان داد که این آموزش توانسته تاثیر خود را در زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (001.0 > p).
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گرفت که آموزش خودمتمایزسازی با بهره گیری از فنون اجتماعی و هیجانی میتواند، پریشانی روانشناختی و سازگاری اجتماعی نوجوانان طلاق را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس آموزش خودمتمایزسازی میتواند به عنوان روشی کارآ، جهت بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش پریشانی روانشناختی نوجوانان پسر طلاق مورد استفاده قرار گیرد.

کد مقاله 32916
تعداد بازدید 196

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397