عنوان | اثر تجربه، جنسیت، و سطح پیچیدگی وظیفه بر گمگشتگی دانشجویان در جستجوی مروری |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (کتاب سابق) - کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 116 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 76-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت زنان دانشجو تجربه دانشجویان دانشگاه شیراز دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشجویان کارشناسی ارشد کاربران زن جنسیت کاربران دانشجویان مرد کاربران مرد سطح پیچیدگی وظیفه جستجوی مروری گمگشتگی ویکیپدیا وب |
چکیده |
هدف: شناخت تأثیر تجربه، جنسیت، و سطح پیچیدگی وظیفه بر گمگشتگی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز در جستجوی مروری. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع مقایسهای است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگرساخته و نرمافزار کامتاسیا بهمنظور ثبت تراکنشهای کاربران با وب است. با مشاهده چندینباره فایلهای تصویری، دادههای لازم استخراج شد. 100 دانشجوی تحصیلات تکمیلی داوطلب نمونه پژوهش بودند که دو وظیفه ساده و پیچیده را در ویکیپدیا از طریق جستجوی مروری انجام دادند. یافتهها: سطح پیچیدگی وظیفه بهتنهایی بر گمگشتگی کاربران تأثیر معناداری نداشت؛ اما در تعامل میان سطح پیچیدگی وظیفه با جنسیت، تفاوتها معنادار بود؛ بدین صورت که در هر دو وظیفه ساده و پیچیده، کاربران زن گمگشتگی بیشتری را نسبت به مردان تجربه کردند. همچنین کاربران مرد با دشوارشدن وظیفه در دو سطح ساده و پیچیده، بیشتر دچار گمگشتگی شدند. علاوه بر این، آزمون تعامل وظیفه و تجربه بر سطح گمگشتگی نشان داد اثر تعاملی سطح پیچیدگی وظایف با تجربه آنها معنادار نبود. درنهایت، آزمون تعامل وظیفه با دو متغیر جنسیت و تجربه نشان داد اثر تعاملی سطح پیچیدگی وظایف با جنسیت و تجربه کاربران معنادار نیست. نتیجهگیری: با توجه به شناخت اندک از تأثیر سطح پیچیدگی وظایف، جنسیت، و تجربه بر گمگشتگی در هنگام مرور وب، نتایج پژوهش حاضر میتواند به درک بهتر این مسئله و در نتیجه، نیاز به توجه آنها در فرایند مدلسازی و آموزش کاربران کمک کند. |
کد مقاله | 32830 |
تعداد بازدید | 245 |
|