عنوان
|
تأثیر آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایههای روانشناختی زنان درگیر تعارضات زناشویی |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
سهیلا شریعت - ربابه کشاورز محمدی - معصومه حمیدی - سمیه آقابزرگی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده- ناصر يوسفي - علمی تخصّصی شماره 1 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
ندارد |
محدوده صفحات
|
62-47 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مثبت اندیشی تهران سرمایه روانشناختی تعارض زناشویی آموزش تفکر مثبت سرمایه روانشناختی زن نشاط ذهنی
|
چکیده
|
تعارضات زناشویی فرایندهای روانشناختی، هیجانی و ارتباطی زنان را با آسیب رویارو میسازند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت بر نشاط ذهنی و سرمایههای روانشناختی زنان دارای تعارضات زناشویی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل همه زنان دارای تعارضات زناشویی شهر تهران در سال 1395 بود که به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری غیر احتمالی داوطلبانه و گمارش تصادفی استفاده شد. بدینصورت که از میان زنان دارای تعارضات زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره تهران، تعداد 30 نفر بهصورت داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دو ماه و نیم در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی بود که گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکرد. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه نشاط ذهنی (ریان و فردریک، 1997)، تعارض زناشویی توسط براتی و ثنایی (1375) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز و اولیو، 2007) بود. دادههای برآمده از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتايج برآمده از تحليل داده ها نشان داد كه آموزش تفكر مثبت بر نشاط ذهني و سرمايه هاي روان شناختي زنان داراي تعارضات زناشويي موثر بوده است (P < 0.001). بدين صورت كه اين آموزش توانسته نشاط ذهني و سرمايه هاي روان شناختي زنان داراي تعارضات زناشويي را افزايش دهد. برابر با يافته هاي پژوهش حاضر مي توان آموزش تفكر مثبت را به عنوان يك روش كارا جهت بهبود نشاط ذهني و سرمايه هاي روان شناختي زنان داراي تعارضات زناشويي پيشنهاد داد.
|