عنوان | تأثیر برنامه آموزشی حمایتی خانواده محور بر تعارض کار خانواده پرستاران زن شهر زابل در سال 1396 |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 4 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 10-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدیریت خانواده تعارض کار خانواده پرستاران زن زابل (شهرستان) برنامه حمایتی مراقبت خانواده محور برنامههای آموزشی برنامه آموزشی خانواده محور |
چکیده |
مقدمه: تعارض کار-خانواده تعارض بین نقشی محسوب میشود. که یکی از عواملی که در بروز آن نقش دارد عدم حمایت اعضای خانواده و تقسیم کار سنتی است. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر برنامه آموزشی- حمایتی خانواده محور بر تعارض کار- خانواده پرستاران زن شهر زابل میباشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. نمونه آماری پژوهش، 50 زوج بودند که از میان پرستاران زن شاغل در دو بیمارستان شهر زابل در سال 1396 به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل (25 زوج برای هر گروه) قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه تعارض کار-خانواده کارلسون و اتمام دوره 8 جلسهای (هر 3 روز یک و نیم ساعت به مدت یک ماه) آموزش مدیریت خانواده در گروه آزمایش، مجدداً پرسشنامهها در هر دو گروه اجرا شد و دادهها با استفاده از آزمون t دو نمونهای مستقل و Mann-Withney U مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین نمره تعارض کار-خانواده قبل از مداخله در گروه آزمون (36/63) و کنترل (40/61) تفاوت معنیدار وجود نداشت (383/0 p = ). ولی بعد از مداخله در گروه آزمون (31/56) بهطور معنیدار کمتر بود (005/0 p = ). نتیجه گیری: به نظر میرسد آموزش مدیریت نقشهای خانواده میتواند باعث کاهش تعارض کار- خانواده گردد. بنابراین، این مداخله بهعنوان برنامهای مؤثر در جهت کاهش تعارض کار- خانواده زوجین توصیه میگردد. |
کد مقاله | 32750 |
تعداد بازدید | 221 |
|