عنوان | رابطه کیفیت تعامل والد فرزندی با گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفههای سلامت روان در دانشآموزان دختر نوجوان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 68 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 210-192 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر سلامت روانی دختران کیفیت ارتباط یزد (شهرستان) تفکر انتقادی دانشآموزان دختر دبیرستانی سلامت روانی دختران نوجوان رابطه والد فرزند سلامت روانی دانشآموزان دختر دانشآموزان دبیرستانی سلامت روانی گرایش به تفکر انتقادی گرایشهای تفکر انتقادی دانشآموزان نوجوان |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت تعامل والد- فرزندی و تفکر انتقادی با مولفه های سلامت روان در بین دختران نوجوان انجام شد. به این منظور تعداد 319 نفر از نوجوانان دختر دوره دوم دبیرستان شهر یزد به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای بهکاررفته در پژوهش شامل پرسشنامه رابطه والد فرزندی (PCRS)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی کلدبرگ (GHQ-28) بود. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت تعامل والد-فرزند با سلامت روان و گرایش های تفکر انتقادی نوجوانان دختر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین گرایش به تفکر انتقادی و سلامت روان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کیفیت ارتباط با پدر بهطور معناداری پیش بینی کننده سلامت روان و گرایش به تفکر انتقادی در نوجوانان دختر می باشد. |
کد مقاله | 32737 |
تعداد بازدید | 204 |
|