عنوان
|
بررسی عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر ساماندهی ازدواج جوانان (مطالعه موردی: دانشجویان گروه علوم انسانی دانشگاه علوم تحقیقات تهران در سال 1395) |
تعداد صفحات
|
0 |
نویسنده
|
سمیه غلامی قاراب - جلیل حسینی اجداد نیاکی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات راهبردي ورزش و جوانان (مطالعات جوانان سابق) - مركز پژوهشهاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان - علمی پژوهشی پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
84-73 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ازدواج عوامل اجتماعی عوامل فرهنگی ازدواج جوانان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران دانشجویان علوم انسانی رشتههای انسانی
|
چکیده
|
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل فرهنگی- اجتماعی موثر بر ساماندهی ازدواج جوانان در کلیه دانشجویان گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران در سال 1395 می باشد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران تشکیل می دادند که تعداد آنها 288 نفر بود. نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان به تعداد 143 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته «فاکتورهای اجتماعی» (نگرش خانواده، نگرش دوستان، تحصیلات، وضعیت اقتصادی) که شامل 41 سوال و «فاکتورهای فرهنگی» (دین و مذهب، آداب و رسوم، سنت، اعتقادات و باورها) که شامل 33 سوال و بر اساس طیف پنج ارزشی لیکرت بود در این پژوهش استفاده شده است. یافته های پژوهش بیانگر این امر است که مولفه های دین و مذهب، آداب و رسوم، سنت، اعتقادات و باورها، نگرش خانواده، نگرش دوستان، تحصیلات و وضعیت اقتصادی بر ساماندهی ازدواج جوانان تاثیر دارند. همچنین، نتایج نشان داد که بین هشت مولفه ساماندهی ازدواج جوانان تفاوت معناداری وجود دارد. و وضعیت اقتصادی با میانگین 83/6 رتبه اول و بهترین رتبه و مولفه سنت با میانگین 89/1 رتبه آخر و کمترین رتبه را از نظر دانشجویان دارا هستند. میتوان اینگونه نتیجه گرفت که هر یک از فاکتورهای دین و مذهب، آداب و رسوم، سنت، اعتقاد و باورها، نگرش خانواده و دوستان، تحصیلات و وضعیت اقتصادی بر ساماندهی ازدواج جوانان تاثیر دارند، ولی درجه تاثیر آنها متفاوت می باشد؛ به طوریکه اقتصاد و نگرش دوستان میتواند تاثیر بیشتری نسبت به سایر مولفه ها داشته باشند.
|