• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش انعطاف‌پذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در خودکارآمدی نوجوانان
تعداد صفحات 19
نویسنده فاطمه اصل دهقان - حمید رضاییان فرجی - سیمین حسینیان
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 13 پیاپی 45
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 73-55
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  نوجوانان  نوجوانان تهرانی  تهران  تمایزیافتگی  انعطاف‌پذیری خانواده  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  خودکارآمدی  نوجوانان دختر دبیرستان تهران  دانش‌آموزان دبیرستانی  خودکارآمدی دختران   نوجوانان دبیرستانی  تمایزیافتگی مادران  گسلش عاطفی  دبیرستان‌های تهران  
چکیده این پژوهش با هدف بررسی نقش انعطاف ­پذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در پیش ­بینی خودکارآمدی نوجوانان انجام شد. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش­ آموزان دبیرستانهای شهر تهران بود که از میان آنها 255 دانش ­آموز به شیوه نمونه­ گیری چند مرحله­ ای انتخاب شدند و به همراه مادرانشان در این پژوهش شرکت کردند. دانش­ آموزان به پرسشنامه انعطاف­ پذیری خانواده (شاکری، 1382) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1986) پاسخ دادند و مادران پرسشنامه برگه کوتاه تمایزیافتگی (دریک، 2011) را تکمیل کردند. داده­ ها با استفاده از ماتریس همبستگی و رگرسیون گام­ به­ گام با نرم­ افزار spss 22 مورد تحلیل قرار گرفت. ماتریس همبستگی پیرسون نشان داد انعطاف­ پذیری خانواده با خودکارآمدی فرزندان رابطه مثبت و معنادار دارد (r = 0.48, p < 0.01). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد انعطاف­ پذیری به­ طور مستقیم و مؤلفه گسلش عاطفی مادر به‌طور معکوس قادر به پیش­ بینی 29/0 از تغییرات خودکارآمدی دختران هستند. انعطاف ­پذیری خانواده و تمایزیافتگی مادر و مؤلّفه­ های آن در پیش ­بینی خودکارآمدی پسران نقش نداشتند. بنابراین نتایج، خانواده در شکل­ گیری خودکارآمدی نوجوانان بویژه دختران نقش مهمی ایفا می­کند.

کد مقاله 32666
تعداد بازدید 141

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397