• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر میزان کیفیت زندگی و سلامت روان خانواده افراد معتاد در حال ترک
تعداد صفحات 5
نویسنده صادق رضایی - سارا احمدی - روح اله رضایی - اعظم ادیبی
مشخصات نشریه فصلنامه طب انتظامي شماره 2 پیاپی 29
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 85-81
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد  اعتیاد در خانواده  استرس  خانواده معتاد  آموزش خانواده معتاد  تهران  شیوه‌های مقابله  کیفیت زندگی  سبک‌های مقابله با استرس  سلامت روانی  مهارت‌های مقابله با استرس  معتادان در حال ترک  سلامت روانی خانواده  کیفیت زندگی خانواده  آموزش روش‌های مقابله با استرس  
چکیده اهداف: اعتیاد به‌عنوان یک بیماری جسمانی و روانی، تعداد قابل ملاحظه‌ای از افراد جهان و به ویژه ایران را مبتلا ساخته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر میزان کیفیت زندگی و سلامت روان خانواده افراد معتاد در حال ترک کلینیک پلاک اول تهران انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل در خانواده‌های معتادین در حال ترک مرکز ترک اعتیاد پلاک اول تهران در پاییز سال ۱۳۹۶ انجام شد. ۳۰ نفر به‌طور تصادفی به دو گروه ۱۵ نفر آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از پرسش‌نامه‌های سلامت روان گلدبرگ و هیلر، کیفیت زندگی و سلامت عمومی برای جمع‌آوری داده استفاده شد. گروه آزمایش مداخله مقابله با استرس را در ۸ جلسه ۹۰دقیقه‌ای طی ۲ ماه دریافت کردند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون مانکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمره سلامت روان در گروه آزمایش از ۴.۵۱ ± ۲۶.۳۳ در پیش‌آزمون به ۰.۴۹ ± ۱۸.۸۰ در پس‌آزمون کاهش (۰.۰۱ = p) و میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه آزمایش از ۵.۱۳ ± ۳۰.۱۱ در پیش‌آزمون به ۱.۳۸ ± ۴۴.۱۴ در پس‌آزمون افزایش (۰.۰۱ = p) یافت.
نتیجه‌گیری: آموزش شیوه‌های مقابله با استرس بر میزان کیفیت زندگی و سلامت روان خانواده‌های افراد معتاد در حال ترک موثر است.

کد مقاله 32652
تعداد بازدید 211

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397