• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه امید به زندگی، احساس گناه و اختلالات روان‌تنی در معتادان متجاهر زن تحت درمان اجباری و زنان معتاد خودمعرف
تعداد صفحات 5
نویسنده ریحانه رضوی - علی عرب - محمود شیرازی
مشخصات نشریه فصلنامه طب انتظامي شماره 2 پیاپی 29
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 73-69
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد زنان  امید به زندگی  معتادان خود معرف  احساس گناه  اختلالات روان‌ تنی  زاهدان (شهرستان)  امید به زندگی زنان  زنان معتاد متجاهر  زنان معتاد خودمعرف  
چکیده اهداف: اعتیاد یک اختلال مغزی است که به‌واسطه اجبار در محرک‌های پاداش با وجود عواقب ناگوار ایجاد می‌شود. هدف از انجام این پژوهش مقایسه امید به زندگی، احساس گناه و اختلالات روان‌تنی در معتادان متجاهر زن تحت درمان اجباری و زنان معتاد خودمعرف بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در معتادان متجاهر زن تحت درمان در مراکز اقامتی اجباری و زنان معتاد خود معرف تحت درمان مراکز اقامتی شهرستان زاهدان در تابستان ۱۳۹۷ انجام شد. از هر گروه ۳۰ نفر به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های احساس گناه آیزنک، اختلالات روان‌تنی تاکاتا و ساکاتا و امید به زندگی اشنایدر استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری در قالب نرم‌افزار SPSS ۲۱ تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره امید به زندگی در زنان معتاد متجاهر مراکز اجباری (۸.۶۸ ± ۳۰.۳۶) پایین‌تر از زنان معتاد خودمعرف (۷.۱۴ ± ۳۷.۸۰) بود (۱۴.۲۰ = F ؛ ۰.۰۱ p < ). میانگین نمره احساس گناه در زنان معتاد متجاهر مراکز اجباری (۲.۴۴ ± ۱۸.۸۰ ) بالاتر از زنان معتاد خودمعرف (۳.۰۰ ± ۱۶.۸۶) بود (۲۶.۳۲ = F ؛ ۰.۰۱ p < )؛ همچنین میانگین نمره اختلالات روان‌تنی در زنان معتاد متجاهر مراکز اجباری (۸.۷۸ ± ۵۸.۳۰) بالاتر از زنان معتاد خودمعرف (۹.۴۷ ± ۵۲.۷۰) بود (۲۴.۷۳ = F ؛ ۰.۰۱ p < ).
نتیجه‌گیری: میزان امید به زندگی در زنان معتاد متجاهر پایین‌تر و میزان احساس گناه و اختلالات روان‌تنی در آنها بالاتر از زنان خودمعرف است.

کد مقاله 32651
تعداد بازدید 216

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397