• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه شیوه‌های فرزندپروری با خوش بینی، امیدواری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
تعداد صفحات 14
نویسنده فهیمه کاکایی - محمدسعید احمدی
مشخصات نشریه ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 7 شماره 12 پیاپی 33
تاریخ انتشار اسفند - 1397
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 398-385
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  امید به زندگی  پیشرفت تحصیلی  سبک‌های تربیتی والدین  دانش‌آموزان  امید  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  روش‌های تربیتی خانواده  تربیت فرزندان  سبک‌های تربیتی  سبک تربيت فرزند  پیشرفت دانش‌آموزان  سبک فرزندپروری  خوش‌ بینی   سبک فرزندپروری منطقی  ماهنشان (شهرستان)  جهت‌مندی زندگی  
چکیده شیوه هایی که والدین در تربیت فرزندان به کار می گیرند، نقش اساسی در تامین سلامت آن ها دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با خوش بینی، امیدواری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر ماهنشان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری پژوهش شامل 184 دانش آموز (92 دختر و 92 پسر) و مادران آنها بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان دانش آموزان مشغول به تحصیل شهر ماهنشان سال تحصیلی 95-1394 انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های جهت مندی زندگی (R-LOT)، امید به زندگی میلر (MHS) و پرسشنامه فرزندپروری بامریند مورد بررسی قرارگرفتند. سپس داده های پژوهش با استفاده از نسخه 18 نرم افزار آماری Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین شیوه فرزندپروری منطقی با خوش بینی، امیدواری و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (01/0 p < )، بین شیوه فرزندپروری مستبدانه با خوش بینی و امیدواری رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد (05/0 p < ) ولی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار ندارد (05/0 p > ). همچنین بین شیوه فرزندپروری سهل گیرانه با خوش بینی رابطه مثبت ومعنی دار وجود دارد (05/0 p < )، ولی با امیدواری و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار وجود ندارد (05/0 p > ). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شیوه فرزندپروری استبدادی و شیوه فرزندپروری منطقی قادر به پیش بینی امیدواری هستند (28/0 = R2) ولی شیوه فرزندپروری سهل گیر قادر به پیش بینی امیدواری نیست. و نیز شیوه فرزندپروری استبدادی و شیوه فرزندپروری منطقی قادر به پیش بینی خوش بینی هستند (11/0 = R2) ولی شیوه فرزندپروری سهل گیر قادر به پیش بینی خوش بینی نیست. همچنین شیوه فرزند پروری منطقی و شیوه فرزندپروری سهل گیر قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی هستند (10/0 = R2) ولی شیوه فرزندپروری استبدادی قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی نیست.

کد مقاله 32643
تعداد بازدید 151

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397