• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش راهبردهای نظم‌جویی فرآیندی هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مشکلات سلامت عمومی دختران نوجوان با والدین معتاد
تعداد صفحات 19
نویسنده مریم عظیمی
مشخصات نشریه فصلنامه اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 49
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 207-189
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  مواد مخدر  سلامت عمومی  تنظیم هیجانی  سلامت دختران  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  مشکلات سلامتی  راهبردهای تنظیم شناختی  تنظیم شناختی هیجان  مصرف کنندگان مواد مخدر  کرج (شهرستان)  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  نظم‌جویی شناختی هيجان  سوء مصرف مواد   نظم‌جویی هیجانی  والدین معتاد  سلامت دانش‌آموزان  آموزش راهبردهای نظم‌جویی فرآیندی هیجان  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشیِ آموزش راهبردهای نظم ­جوییِ فرآیندی هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مشکلات سلامت عمومی دختران نوجوان با والدین معتاد بود. روش: روش این پژوهش شبه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه گواه بود. با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، 30 نفر از دانش ­آموزان دختر متوسطه ناحیه 3 کرج که والدین معتاد داشتند و در پرسش­ نامه سلامت عمومی (گلبرگ و هیلیر) نمره بالاتر از برش کسب کرده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه آموزش راهبردهای نظم­ جویی فرایندی هیجان دریافت کردند. یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای نظم ­جویی فرایندی هیجان باعث تغییر در 7 خرده مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه­ ریزی، دیدگاه گیری و ملامت دیگران) و کاهش مشکلات سلامت عمومی (افسردگی، اضطراب، جسمانی و کل) شده است. نتیجه ­گیری: یکی از مداخله­ های موثر در تنظیم راهبردهای شناختی هیجان و کاهش مشکلات سلامت، آموزش نظم­ جویی فرایندی هیجان است.

کد مقاله 32628
تعداد بازدید 185

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397