عنوان | اثربخشی آموزش راهبردهای نظمجویی فرآیندی هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مشکلات سلامت عمومی دختران نوجوان با والدین معتاد |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 207-189 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر مواد مخدر سلامت عمومی تنظیم هیجانی سلامت دختران دانشآموزان دختر دبیرستانی مشکلات سلامتی راهبردهای تنظیم شناختی تنظیم شناختی هیجان مصرف کنندگان مواد مخدر کرج (شهرستان) سبکهای شناختی تنظیم هیجان نظمجویی شناختی هيجان سوء مصرف مواد نظمجویی هیجانی والدین معتاد سلامت دانشآموزان آموزش راهبردهای نظمجویی فرآیندی هیجان |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشیِ آموزش راهبردهای نظم جوییِ فرآیندی هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مشکلات سلامت عمومی دختران نوجوان با والدین معتاد بود. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 30 نفر از دانش آموزان دختر متوسطه ناحیه 3 کرج که والدین معتاد داشتند و در پرسش نامه سلامت عمومی (گلبرگ و هیلیر) نمره بالاتر از برش کسب کرده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان دریافت کردند. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان باعث تغییر در 7 خرده مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، دیدگاه گیری و ملامت دیگران) و کاهش مشکلات سلامت عمومی (افسردگی، اضطراب، جسمانی و کل) شده است. نتیجه گیری: یکی از مداخله های موثر در تنظیم راهبردهای شناختی هیجان و کاهش مشکلات سلامت، آموزش نظم جویی فرایندی هیجان است. |
کد مقاله | 32628 |
تعداد بازدید | 185 |
|