عنوان
|
چالشهای آموزش اخلاق به نوجوانان و راهکارهای برونرفت از آن |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
فاطمه شریفی زارچی - اعظم خلعتی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده - جامعه الزهرا (س) - مصوب حوزوی سال 4 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
106-83 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان چالشها روش آموزشی محتوای آموزش تربیت اخلاقی راهکارها تربیت نوجوانان آموزش اخلاق آموزش نوجوانان
|
چکیده
|
تربیت اخلاقی از بنیادی ترین آرمانهای ادیان الهی برای شکوفایی فردی و اجتماعی است. از چالشهای برجسته این حوزه، متناسب نبودن سطح آموزش اخلاقی با سطح عملکرد اخلاقی به شمار می آید. این پژوهش برای پاسخ به این نیاز و با هدف بررسی چالشهای آموزش اخلاق به نوجوانان در سه حیطة بستر آموزش، محتوا و روش، و نیز راهکارهای برون رفت از آن و با روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است. بر اساس دستاوردهای پژوهش، چالشها در این سه حوزه عبارت اند از: 1. بستر آموزش: عدم توجه به هماهنگی خانواده و محیط های آموزشی، القائات نامناسب اجتماعی، خطاهای شناختی، عدم توجه به اقتضائات زمانی و مکانی و ... . 2. محتوا: ناهماهنگی آن با ظرفیت و اقتضائات نوجوانان، محتوای دانش افزا و نه عملیاتی محور، بی توجهی به پیش نیازها، عدم توجه به اصل تدریج و ... . 3. روش: استفاده از روشهای غیرفعال، تأکید بر ارتقای شناختی، به کار نگرفتن روشهای متنوع و خلاق، شرکت ندادن نوجوانان در فرایند آموزش، عدم انعطاف در شیوه ها متناسب با شرایط و ... . این پژوهش برای برونرفت از این آسیبها، هماهنگ کردن مراکز آموزشی، فضاسازی اجتماعی، تدوین برنامه منظم و منسجم در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری، استفاده از روشهای فعال، توجه به اقتضائات زمانی و مکانی نوجوانان، به کارگیری فناوری نوین و ... را پیشنهاد داده است.
|
لینک دریافت مقاله
|
www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1462887
|