عنوان | میزان آشنایی دانشآموزان با تحولات بلوغ و رابطه آن با نگرش به آسیب اجتماعی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 68-61 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ آسیبهای اجتماعی میزان آگاهی دانشآموزان دبیرستانی آگاهی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه داران (شهرستان) بلوغ پسران تحولات بلوغ |
چکیده |
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسـی میزان آشنایی دانشآموزان با تغییر و تحولات بلوغ و رابطه آن با نگرش به آسیبهای اجتماعی است. روش: در این تحقیق از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده گردید. جامعهآماری این تحقیق شامل دانشآموزان پسر متوسطه اول شهر داران بود که یک نمونه صد و پنجاه و دو نفری از بین آنان به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردید. آشنایی با تحولات بلوغ پسران به کمک پرسشنامه محقق ساخته، آشنایی با تحولات بلوغ و نگرش به آسیب اجتماعی نیز به کمک پرسشنامه آقایی و تیمور تاش اندازهگیری شد. روایی و پایایی دو پرسشنامه بوسیله محققان مورد بررسی قرار گرفت و ضریب پایایی پرسشنامه آشنایی با تحولات بلوغ و پرسشنامه نگرش به آسیب اجتماعی به ترتیب هشتاد و پنج صدم و هشتاد صدم گزارش گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t، تجزیه و تحلیل واریانس، خی دو و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج: بین میزان آگاهی دانشآموزان بر حسب سن پدر، سن مادر، شغل پدر، شغل مادر، سواد پدر، وضعیت اقتصادی خانواده و نوع زندگی تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که همه خرده مقیاسهای آشنایی با تحولات بلوغ، همبستگی معناداری با نگرش به آسیب اجتماعی دارند، به این معنی که هر چه افراد، بیشتر با تحولات بلوغ آشنا شوند، نگرش به آسیبهای اجتماعی در آنان کمتر میشود. بحث و نتیجهگیری: دانشآموزان بایستی آمـوزشهـای لازمه را در رابطـه با تغییر و تحولات دوره بلوغ دریافت کنند زیرا آگاهی دانشآموزان از تحولات دوره بلوغ علاوه بر ارتقا سلامت جسمی آنان، باعث جلوگیری از آسیبهای اجتماعی (با توجه به رابطه بهدست آمده بین آگاهی از تحولات بلوغ و نگرش به آسیب اجتماعی) نیز میشود. |
کد مقاله | 32587 |
تعداد بازدید | 209 |
|