عنوان | ارائه مدل علی ادراک از جو عاطفی و انعطافپذیری خانواده با تقلب تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 43-32 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر خرم آباد (شهرستان) انعطافپذیری خانواده جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوم دبیرستان جو خانواده ادراکات جو خانواده جو عاطفی تقلب تحصیلی |
چکیده |
مقدمه: با توجه به کارکرد، اهداف و ضرورت وجود مدارس، یکی از مسائلی که میتواند در کارکرد این نهادهای آموزشی اختلال ایجاد کند و مانع رسیدن آنها به اهدافشان باشد تقلب تحصیلی است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اهمیت موضوع به ارائه مدل علی ادراک از جو عاطفی و انعطافپذیری خانواده با تقلب تحصیلی از طریق نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد میپرداخته است. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد به تعداد 9981 نفر بود که از طریق قاعده سرانگشتی کلاین حجم نمونه دویست و چهل نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای جو عاطفی خانواده هیل برن 1964، انعطافپذیری خانواده شاکری 1382، خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز 1999 و تقلب تحصیلی علیوردی نیا، جانعلی زاده و عمرانی 1394 استفاده شد. ماتریس همبستگی، مدل ساختاری و شاخصهای نکویی برازش با نرم افزار Lisrel8.5 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که ادراک از جو عاطفی خانواده بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب دارد. انعطافپذیری خانواده بر خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم دارد و با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش از اثر مستقیم ادراک از جو عاطفی خانواده بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی و نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه ادراک از جو عاطفی و انعطافپذیری خانواده با تقلب تحصیلی دانشآموزان حمایت میکند. |
کد مقاله | 32585 |
تعداد بازدید | 198 |
|