عنوان | مطالعه پدیدارشناختی تجارب مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان (مطالعه موردی: والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه 4 شهر تبریز) |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 25 شماره 4 پیاپی 96 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 134-109 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پدیدارشناسی شبکههای اجتماعی تجارب مادران دانشآموزان دبیرستانی تبریز دانشآموزان دوم دبیرستان حساسیت اخلاقی |
چکیده |
هدف این پژوهش بررسی تجربیات مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان بوده است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناختی است. از مصاحبههای نیمه ساختاریافته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه 4 شهر تبریز بودند که 20 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبهها از الگوی «استرابرت و کارپنتر» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد از دیدگاه والدین، تجارب مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی دانشآموزان دارای 2 درونمایه اصلی علل گرایش دانشآموزان به شبکههای اجتماعی و پیامدهای اخلاقی عضویت در این شبکهها است. دانشآموزان برای ارتباط با همسالان، سرگرمی و تفریح و تبادلات علمی به شبکههای اجتماعی روی میآورند که منجر به بلوغ زودرس، تضعیف روابط عاطفی با والدین، نگاه جنسی به والدین و اطرافیان، بیتوجهی و کمتوجهی نسبت به مسائل دینی، نگاه نسبیگرایانه به اخلاق، تردیدهای اخلاقی، الگوپذیری منفی و پرخاشگری میشود. مواجهه نشدن درست با شبکههای اجتماعی میتواند در تضعیف باورهای دینی و بهخصوص کاهش حساسیتهای اخلاقی دانشآموزان نقش اساسی ایفا کند. |
کد مقاله | 32582 |
تعداد بازدید | 210 |
|