عنوان
|
پیش بینی طرحواره معیارهای سرسختانه عیبجویی افراطی بر اساس باورهای غیرمنطقی والدین و الگوهای ارتباطی والد فرزند |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
فاطمه احمدی - بیتا نصرالهی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
616-595 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط مادر و دختر دختران نوجوان دانشآموزان دختر باورهای غیرمنطقی تهران الگوی ارتباطی دانشآموزان دختر دبیرستانی رابطه والد فرزند رابطه پدر فرزندی رابطه مادر کودک طرحوارهها طرحوارههای ناسازگار باورهای والدین دانشآموزان دوم دبیرستان سرسختانه عیبجویی
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش تعیین طرحواره معیارهای سرسختانه/عیبجویی افراطی بر اساس باورهای غیرمنطقی والدین و الگوهای ارتباطی والد-فرزند در دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم و والدین آنها در شهر تهران در سال 1395 به تعداد ۴۹۴۲۱ نفر بود. از میان آنها به روش نمونه برداری در دسترس بر اساس فرمول پیشنهادی ون وورهیس و مورگان (2007) و با در نظر گرفتن احتمال ریزش نمونه ۲90 نفر از دبیرستان دخترانه شهید دستغیب از منطقه سیزده، دبیرستان دخترانه آیین اسلام از منطقه پانزده و هنرستان دخترانه آزادگان از منطقه یک انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه الگوهای ارتباطی والد-فرزند باقری (1392) و نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ 1988 بود که توسط دانشآموزان و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (1968) بود که توسط هر دو والد تکمیل شد. پس از حذف 63 پرسشنامه مخدوش و 8 داده پرت، دادههای گردآوری شده با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری سلسله مراتبی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که از بین مؤلفههای الگوی ارتباطی پدر-فرزند متغیرهای رسمیت (1۷1/0 = β)، ارزش مشروط (151/0 = β)، و درهم تنیدگی (۳۱۲/0 = β)، و از بین مؤلفههای الگوی ارتباطی مادر-فرزند متغیرهای انعطاف ناپذیری (1۸1/0 = β)، محدودیت (15۵/0 = β)، و باورهای غیرمنطقی مادر (۱۹۶/0 = β)، بهصورت مثبت طرحواره ناسازگار عیبجویی افراطی/معیارهای سرسختانه را در دختران نوجوان پیش بینی میکند (001/0 = P). نتیجهگیری: لازم است که با آموزش والدین و ایجاد شناخت در آنها در مورد عواملی که طرحواره ناسازگار عیبجویی افراطی/معیارهای سرسختانه را در نوجوانان شکل میدهند؛ مانع از بروز آسیبهایی ناشی از الگوهای ارتباطی ناسازگار والدین و باورهای غیرمنطقی آنها در بسیاری از حوزههای زندگی نوجوانان شد.
|