عنوان | اثربخشی آموزش مؤلفههای خانواده درمانی شناختی رفتاری بر تعارض والد فرزندی و تعارض زناشویی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 551-531 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سنندج تعارضات والد فرزند خانواده درمانی شناختی رفتاری خانواده درمانی تعارض زناشویی |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مؤلفههای خانواده درمانی شناختی-رفتاری بر تعارض والد-فرزندی و تعارض زناشویی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه و جامعه آماری 86 زوج دارای تعارضهای زناشوئی و تعارض والد-فرزندی مراجعه کننده به واحد مشاوره مرکز صلاح الدین سنندج در سال 1396 بود. با روش نمونهگیری داوطلبانه تعداد 30 خانواده انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شد. گروه آزمایش 16 جلسه گروهی 2 ساعته خانواده درمانی به شیوه شناختی-رفتاری خدایاری فرد، صادقی و عابدینی (1384) را 2 بار در هفته دریافت کرد. پرسشنامه های پژوهش تعارض والد-فرزند فاین، جی مورلند و اندرشوبل 1983و تعارضهای زناشویی ثنایی (1379) در مورد هر دو گروه در سه مرحله اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مؤلفههای خانواده درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش تعارض والد-فرزندی (658/69 = F ، 0001/0 = P ) و تعارضهای زناشویی گروه اثر داشته و این تاثیر در دوره پیگیری پایدار مانده است. (898/35 = F ، 0001/0 = P ). نتیجه گیری: از آنجا که خانواده درمانی شناختی-رفتاری با به چالش کشیدن و اصلاح اندیشهها و افکار، قواعد ذهنی، ادراکات و نیز با خودگوییهایی که مولد تعارض و الگوهای مراودهای بدکارکردی در بین اعضای خانواده است؛ میتواند تغییرات درمانی لازم را در خانواده ایجاد کند؛ بنابراین میتوان از آن بهعنوان روش مداخلهای مؤثر در کاهش تعارض زناشویی و تعارض والد-فرزندی استفاده کرد. |
کد مقاله | 32572 |
تعداد بازدید | 175 |
|