• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان دارای مشکلات رفتاری برونی‌سازی‌شده
تعداد صفحات 24
نویسنده شیرین عظیمی‌فر - رضوان جزایری - مریم فاتحی‌زاده - احمد عابدی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 13 پیاپی 52
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 168-145
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  نجف آباد (شهرستان)  مشکلات رفتاری کودکان  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  کودکان پیش دبستانی  اختلالات رفتاری  آموزش مدیریت والدین  اختلال رفتاری فرزندان  اختلال‌های برونی‌سازی فرزندان  آموزش فرزندپروری  خودکارآمدی مادر  فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد  خودکارآمدی والدینی  
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسي و مقايسة اثربخشي آموزش مديريت والدين و آموزش فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد بر خودکارآمدي والديني در مادرانِ کودکان با مشکلات رفتاري بروني سازي شده بود. اين پژوهش از نوع نيمه تجربي با طرح پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري با گروه کنترل بود. جامعة آماري پژوهش شامل مادرانِ کودکان با مشکلات رفتاري بروني سازي شده در سنين پيش از دبستان در شهرستان نجف آباد بود. نمونه گيري به شيوة در دسترس انجام شد. بدين ترتيب 54 نفر از مادران داوطلب پس از بررسي ملاکهاي ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفي در گروه هاي آزمايش و کنترل گمارش شدند. آموزش مديريت والدين و آموزش فرزندپروري متني بر پذيرش و تعهد هر يک طي 01 جلسة 01 دقيقه اي براي دو گروه آزمايش اجرا شد. در حالي که گروه کنترل در ليست انتظار قرار داشت. ابزار پژوهش پرسشنامة خودکارآمدي والديني دومکا بود. براي تحليل داده ها از تحليل واريانس اندازه گيري هاي مکرر استفاده شد. نتايج نشان داد که هر دو مداخله در مراحل پس آزمون و پيگيري موجب افزايش معنادار خودکارآمدي والديني در مادران شده اند در حالي که نمرات گروه کنترل تغيير معني داري نداشته است. به علاوه تأثير آموزش فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد از تأثير آموزش مديريت والدبن بالاتر بود. ميتوان نتيجه گرفت که مداخلات اين پژوهش براي مديريت مشکلات رفتاري بروني سازي شدة کودکان در سنين پيش از دبستان و افزايش احساس کفايت و رضايت از خود در
مادران مؤثر است و از آنها ميتوان در کارگاه هاي آموزشي و مشاورة فرزندپروري استفاده کرد.

کد مقاله 32565
تعداد بازدید 182

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397