عنوان
|
طراحی بسته آموزشی خانواده محور و تعیین اثربخشی آن بر بهزیستی روانشناختی خانوادههای دارای بیمار روانی مزمن |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
زهرا رستم اوغلی - محمد نریمانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 13 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
101-87 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بهزیستی روانشناختی بیماران مزمن اردبیل خانواده بیماران روانی بسته آموزشی اسکیزوفرنی بیماران روانی مزمن بیماران روانی بیماریهای مزمن آموزش خانواده محور
|
چکیده
|
هدف مطالعه طراحي بسته آموزشي خانواده محور و بررسي اثربخشي آن بر بهزيستي روانشناختي خانواده هاي بيماران رواني مزمن بوده است. براي دسترسي به اين هدف از روشهاي اسنادي و آزمايشي و از طرح پيش آزمون - پس آزمون چند گروهي استفاده شد. جامعه آماري اين پژوهش شامل 54 نفر از مراقبان (همسر يا شوهر) بيمار رواني مزمن بودند که مبتلا به اسکيزوفرنيا بودند و تحت پوشش اداره کل بهزيستي اردبيل در سال 6931 قرار داشتند. روش نمونه گيري بدين صورت بود که هر 54 نفر از گروه جامعه آماري به سه گروه 64 نفره به صورت کاملا تصادفي گمارده شدند و در مرحله بعد اقدام به اجراي پيش آزمون شد. 64 نفر از مراقبان بيماران رواني مزمن به مدت 61 جلسه در طول دو ماه و نيم هر هفته يک جلسه و هر جلسه 31 دقيقه با بسته آموزشي خانواده محور آموزش ديدند و 64 نفر ديگر از خانواده هاي داراي بيماران رواني مزمن در جلسات حضور پيدا کرده اما آموزشي دريافت نکردند و 64 نفر ديگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. در مرحله بعد از اعمال متغير مستقل پس آزمون اجرا شد. به منظور جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه
بهزيستي روانشناختي ريف و بسته آموزشي خانواده محور استفاده شد. از آزمونهاي آماري آنکوا و از آزمون تعقيبي توکي به کمک نرم افزار spss 22 استفاده شد. نتايج نشان داد ميانگين نمرات گروه آزمايش از دو گروه ديگر در آزمون بهزيستي روانشناختي به صورت معني داري بالاتر مي باشد پس ميتوان نتيجه گرفت براي پيشگيري از ابتلا مراقبان بيماران رواني به ناراحتيهاي رواني و تأمين سلامت روانشناختي شان از آموزشهاي روانشناختي استفاده کرد.
|