عنوان | طراحی و روانسنجی ابزار سنجش رفتارهای پیشگیرانه از ایدز در دانشآموزان دبیرستانی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی از نگاه دبیران و والدین یک مطالعه مبتنی بر نظریه، جمعیت و فرهنگ ایران |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه کومش شماره 2 پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 285-276 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایران روایی روانسنجی پایایی مدل اعتقاد بهداشتی پیشگیری از بیماری ایدز تحلیل عاملی زنجان (شهرستان) ایدز دانشآموزان دبیرستانی نگرش معلمان رفتارهای پیشگیری دیدگاههای والدین فرهنگ ایرانی روایی محتوا طراحی ابزار |
چکیده |
هدف: ایدز به سرعت در خاورمیانه و ایران در حال گسترش است. یکی از مدلهای مناسب جهت بررسی رفتارهای پیشگیرانه از ایدز، الگوی اعتقاد بهداشتی است که شامل پنج سازه حساسیت، شدت، منافع، موانع و خودکارآمدی درکشده میباشد. هدف این مطالعه طراحی و ارزیابی روایی و پایایی ابزار سنجش رفتارهای پیشگیرانه ایدز از نظر دبیران و والدین دانشآموزان دبیرستانهای شهر زنجان بود. مواد و روشها: ابتدا با بررسی متون، تعداد 58 گویه متناسب با رفتارهای پیشگیرانه از ایدز تدوین شد و به دو روش کمی و کیفی، با مشارکت گروه هدف و پانل خبرگان، روایی صوری و محتوایی ابزار ارزیابی شد. همبستگی درونی گویهها و ثبات ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ و آزمون– بازآزمون تأیید شد. یافتهها: با ارزیابی روایی صوری و محتوایی، و محاسبهی شاخص تأثیر آیتم بالای 5/1، نسبت روایی محتوای بالای 49/0 و شاخص روایی بالای 79/0، ابزار تحقیق با 46 گویه طراحی شد. با تحلیل عاملی اکتشافی تعداد 35 گویه، با بار عاملی بیشتر از 40/0 و در شش گروه شامل حساسیت و شدت درک شده، منافع و موانع درک شده فردی و آموزشی و خودکارآمدی درک شده و قدرت پیشگوییکنندگی مابین 49/59% تا 20/67% تأیید شد. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 80/0 تا 85/0 و شاخص ضریب همبستگی 86/0 تا 96/0 تأیید شد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد ابزار سنجش سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در مورد رفتارهای پیشگیرانه از ایدز دانشآموزان، از نظر دبیران و والدین، از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و با ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی جمعیت ایران تناسب دارد. |
کد مقاله | 32563 |
تعداد بازدید | 238 |
|