• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همبستگی بین عملکرد خانواده، تمایزیافتگی خود و رضایت از زندگی با نگرش به ازدواج در فرزندان جانبازان
تعداد صفحات 6
نویسنده قدرت الله عباسی - سمیه حسینی
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 40-35
زبان فارسی
کلید واژه عملکرد خانواده  تمایزیافتگی  رضایت‌مندی از زندگی  نگرش به ازدواج  فرزندان جانبازان  تمایزیافتگی خود  قائم شهر (شهرستان)  جایگاه من  واکنش‌پذیری هیجانی  نگرش فرزندان  
چکیده اهداف: اثرات نامطلوب جنگ روی فرزندان جانباز به‌خوبی ثابت شده است. با این وجود، تحقیقات کمی تاثیر آن را روی ازدواج و نگرش فرزندان به ازدواج مشخص کرده است. هدف این پژوهش همبستگی رابطه تمایزیافتگی خود، عملکرد خانواده و رضایت از زندگی با نگرش به ازدواج فرزندان جانباز بود.
ابزار و روش‌ها: پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر در سال ۱۳۹۷ روی ۳۰۰ نفر از فرزندان جانباز واحدهای مختلف بنیاد شهید و امور ایثارگران قائم‌شهر انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه فرزندان جانباز شهرستان قائم‌شهر در سال مذکور بودند. آزمودنی‌ها به روش در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس نگرش به ازدواج، تمایزیافتگی خود، سنجش عملکرد خانواده و مقیاس رضایت از زندگی جمع‌آوری شدند. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام‌به‌گام به کار رفتند. نرم‌افزار SPSS ۲۱ نیز استفاده شد.
یافته‌ها: رابطه منفی و معنی‌داری بین عملکرد خانواده با نگرش به ازدواج (۰/۳۰- = r) و رابطه مثبت معنی‌داری بین نگرش به ازدواج با تمایزیافتگی خود (۰/۲۵ = r) و رضایت از زندگی (۰/۲۳ = r) وجود داشت. ۳۰% تغییرات نگرش به ازدواج ناشی از متغیرهای پیش‌بین عملکرد خانواده، خرده‌مقیاس‌های تمایزیافتگی شامل جایگاه من، واکنش‌پذیری هیجانی و رضایت از زندگی بود. همچنین از میان متغیرهای پژوهش، عملکرد خانواده بیشترین نقش را پیش‌بینی نگرش به ازدواج فرزندان جانباز داشت (۰/۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: عملکرد خانواده، تمایزیافتگی خود و رضایت از زندگی می‌تواند در پیش‌بینی نگرش به ازدواج فرزندان جانباز نقش مهمی داشته باشد.

کد مقاله 32558
تعداد بازدید 193

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397