• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همبستگی تعهد مذهبی با سخت‌رویی و سلامت روان در همسران جانبازان
تعداد صفحات 6
نویسنده زینب دکامی - معصومه ژیان باقری - محمدرضا بلیاد
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 34-29
زبان فارسی
کلید واژه سخت‌رویی  همسران جانبازان  تعهدات مذهبی  سلامت روانی  کرج (شهرستان)  
چکیده اهداف: جنگ به‌عنوان یک عامل فشارزای روانی پیامدهای گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی بر جامعه تحمیل می‌کند. هدف این پژوهش تعیین همبستگی تعهد مذهبی با سخت‌رویی و سلامت روانی در همسران جانبازان بود.
ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال ۱۳۹۶ بین کلیه همسران جانبازان ۴۹-۲۵% شهر کرج انجام شد. بر اساس جدول مورگان ۲۵۰ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های تعهد مذهبی ورتینگتون، سخت‌رویی کوباسا و سلامت روانی گلدبرگ استفاده شد. داده‌ها از طریق نرم‌افزار آماری SPSS ۲۴، با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین تعهد مذهبی با سخت‌رویی (۰/۲۰۶ = r ؛ ۰/۰۴۰ = p)، سلامت روانی (۰/۱۲۲ = r ؛ ۰/۰۲۷ = p) و مولفه‌های آن شامل نشانه‌های جسمانی (۰/۲۷۳ = r؛ ۰/۰۲۷ = p)، اضطراب (۰/۲۳۹ = r ؛ ۰/۰۲۳ = p)، اختلال در عملکرد اجتماعی (۰/۳۱۹ = r ؛ ۰/۰۳۷ = p) و افسردگی (۰/۲۳۹ = r؛ ۰/۰۴۲ = p) همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت. همچنین تعهد مذهبی توانست ۴% واریانس سخت‌رویی (۰/۰۵ = p) و ۱۵% واریانس سلامت روانی (۰/۰۲ = p) را پیش‌بینی نماید.
نتیجه‌گیری: بین تعهد مذهبی با سخت‌رویی و سلامت روانی در همسران جانبازان همبستگی وجود دارد؛ به این صورت که همسران جانبازان با تعهد مذهبی بالا، از سخت‌رویی و سلامت روانی بیشتری برخوردار هستند.

کد مقاله 32557
تعداد بازدید 217

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397