• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی زوج درمانی کوتاه مدت راه حل محور بر شادکامی و تعارض زناشویی همسران جانبازان
تعداد صفحات 7
نویسنده حسن خوش اخلاق - اعظم نریمانی
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 13-7
زبان فارسی
کلید واژه شادکامی  اصفهان  همسران جانبازان  زوج درمانی کوتاه مدت  تعارض زناشویی  شادکامی زناشویی  رویکرد زوج‌ درمانی کوتاه مدت راه حل محور  
چکیده اهداف: مطالعه آسیب‌های روان‌شناختی همسران جانبازان و کمک به درمان آنها تاثیر مهمی در سلامت و بهبود زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی آنها دارد. هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی زوج‌درمانی راه‌حل‌محور بر شادکامی و تعارض زناشویی همسران جانبازان بود.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل، 34 نفر از همسران جانبازان شهر اصفهان در سال‌های 96-1395 به‌صورت در دسترس انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 17 نفر) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی، تعارض زناشویی (MCQ) و شادکامی آکسفورد (OHQ) مورد استفاده قرار گرفت. طرح آموزشی طی شش جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) به گروه آزمایشی ارایه شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 22، تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و آزمون تعقیبی LSD انجام شد.
یافته ها: با كنترل اثرات پيش آزمون، زوج درماني راه حل محور به طور معني داري باعث افزايش شادكامي (65.52 = F ؛ 0.01 p < ) و كاهش تعارض زناشويي (9.71 = F ؛ 0.01 p < ) در گروه آزمايش شد. همچنين زمان بر اثربخشي درمان از مرحله پس آزمون به پيگيري تاثيري نداشت و كاهشي در اثر مداخله در مرحله پيگيري نسبت به پس آزمون مشاهده نشد.
نتيجه گيري: زوج درماني كوتاه مدت راه حل محور باعث افزايش شادكامي و كاهش تعارض زناشويي همسران جانباز مي شود.

کد مقاله 32556
تعداد بازدید 217

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397