• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر بهزیستی ذهنی، تاب‌آوری و رضایت زناشویی همسران جانبازان
تعداد صفحات 10
نویسنده عزت‌الله قدم پور - لیلا حیدریانی - مهدی برزگر بفرویی
مشخصات نشریه دوماهنامه طب نظامی شماره 1 پیاپی 83
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-22
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  رضایت زناشویی زوجین  خرم آباد (شهرستان)  بهزیستی ذهنی  همسران جانبازان  کیفیت زندگی  بهبود کیفیت زندگی  تاب‌آوری  مشاوره مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی  
چکیده زمینه و هدف: اثرات آسیب­ها و فشارهای روانی ناشی از جنگ روی خانواده و به ویژه همسران افراد آسیب دیده، پس از جنگ ادامه می­ یابد. هدف مطالعه­ حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر تاب­ آوری، بهزیستی ذهنی و رضایت زناشویی همسران جانبازان بود.
روش­ها: مطالعه حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون– پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مورد بررسی شامل همه همسران جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر خرم­ آباد در سال 1397 بود که به شیوه نمونه­ گیری در دسترس تعداد 30 نفر بررسی شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (گروه آزمایش 15 نفر و گروه گواه 15 نفر). هر دو گروه پرسشنامه­ های تاب­ آوری Connor-Davidson، بهزیستی ذهنی Keiers and Makiramo و رضایت زناشویی Enrique را در مرحله پیش ­آزمون تکمیل نمودند. درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی به مدت 8 جلسه و هر جلسه 1 ساعت به مدت 2 ماه برای گروه آزمایش اجرا­­­­­­ شد، در حالی که گروه گواه هیچ درمانی دریافت نکرد. در پایان ماه دوم، پس ­آزمون با تکمیل نمودن مجدد پرسشنامه ها توسط هر دو گروه، انجام شد.
یافته ­ها: دو گروه از نظر سن و تحصیلات همسان بودند. درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی، در گروه آزمایش تاثیر معنی داری در افزایش میزان تاب­آوری (33/88 = F )، بهزیستی ذهنی (45/109 = F) و رضایت زناشویی (52/22 = F) نسبت به گروه گواه داشت (p < 0/001).
نتیجه­ گیری: می­توان برای افزایش تاب­آوری، بهزیستی ذهنی و رضایت زناشویی همسران جانبازان از درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی استفاده نمود. بنابراین، پیشنهاد می شود از این شیوه درمانی در کلینیک­های تخصصی و مراکز خدمات روان­شناختی به منظور حل مشکلات روان­شناختی همسران جانبازان و کمک به آن­ها در سازگاری بهتر با مشکلات روزمره استفاده شود.

کد مقاله 32554
تعداد بازدید 220

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397