عنوان | زنان و مدیریت بدن: مطالعه موردی یک باشگاه تناسب اندام در تهران |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات پیاپی 28 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 35-26 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بدن زنان ورزش زنان مشارکت زنان در ورزش مدیریت بدن تهران هویتیابی مشارکت ورزشی فعالیت ورزشی فعالیتهای ورزشی زنان تناسب اندام گرایش زنان باشگاههای ورزشی نظریه زمینهای گرایش به ورزش |
چکیده |
این مقاله با هدف درک گرایش زنان به فعالیت ورزشی، به بررسی کیفی گرایش زنان به تناسب اندام در یکی از باشگاههای تهران میپردازد. دادهها از طریق مصاحبه عمیق با هشت عضو باشگاه گردآوری شدهاند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه زمینهای استفاده شده است. نتایج تحقیق در سه بخش شرایط، تعاملات و پیامدها مقولهبندی شدهاند. یافتهها نشان میدهند که سه مقولۀ «توجه به بدن تحت لوای حفظ سلامت»، «تغییر فضا»، و «رسانهها و شبکههای اجتماعی» ازجمله بسترها و شرایطیاند که در ترغیب بانوان به فعالیت ورزشی اثرگذار هستند. همچنین، تعاملاتی که در باشگاه بین افراد شکل میگیرد منجر به توجه متقابل در باشگاه و تأیید و تحسین آنها می شود که در انگیزه آنها مؤثر است. افزون بر این، پیامد ورزش کردن این افراد بهطورکلی عبارتند از: تغییر سبک زندگی، آرامش روانی، تناسب اندام، هویت یابی، فراغت مندی نوین، مقبولیت اجتماعی. به طور کلی، نتایج نشان دهندۀ این است که گرایش به ورزش در بین زنان مورد مطالعه برای مدیریت بدن به منظور هویتیابی صورت میگیرد. |
کد مقاله | 32484 |
تعداد بازدید | 185 |
|