عنوان
|
مقایسه تصمیمگیری اخلاقی، پیش بینی هیجان اخلاقی، سبک حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان تک والدی و عادی |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
عادله اصلیپور - حسین کاویان فر - مهناز خسرو جاويد - سهیلا هاشمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
19-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حل مسئله دانشآموزان عادی کودکان تک والد مسئله اجتماعی سبک حل مسئله حل مسئله اجتماعی ساری (شهرستان) تصمیمگیری اخلاقی هیجان اخلاقی نوجوانان تک والد دانشآموزان تک والد تک والدینی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصمیم گیری اخلاقی، پیش بینی هیجان اخلاقی و سبک حل مسأله اجتماعی در دانش آموزان تک والدی و عادی انجام شد. طرح پژوهش از نوع علّی مقایسه ای بود. جامعه آماری را دانش آموزان دختر و پسر سنین 10 تا 15 سال تشکیل دادند که در سه ماهه (اردیبهشت، خرداد و تیر) سال 1396 برای مشاوره فردی به مرکز مشاوره تداوم در شهر ساری مراجعه نمودند (43 N =). نمونه شامل 14 دانش آموز تک والد و 18 دانش آموز عادی (بر اساس تمایل به شرکت و همکاری در پژوهش) بود. در این پژوهش از معماهای اخلاقی و پرسشنامه حل مسأله اجتماعی استفاده شد. داده های تصمیم گیری اخلاقی و پیش بینی هیجانهای اخلاقی با استفاده از آزمون آماری مجذور خی و داده های پرسشنامه حل مسأله اجتماعی با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد در تصمیم گیری اخلاقی، هیجان اخلاقی پیش بینی شده و سبک حل مسأله اجتماعی بین دانش آموزان تک والدی و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین میتوان چنین بیان کرد که علاوه بر نقش آموزش توسط والدین، الگوبرداری از والدین، احتمالا تعامل با همسالان، تحصیلات و فرهنگ نیز در رشد هیجانهای اخلاقی، رفتارهای اخلاقی و سبک حل مسأله فرزندان مؤثر هستند.
|