عنوان
|
کنش افتراقی جنسیتی سؤالات آزمون کنکور سراسری کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی در ایران: مقایسه روشهای آماری رگرسیون لجیستیک و منتل هنسزل |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
معصومه استاجی - نگار بابانژاد کفشگر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندازهگیری تربیتی - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
62-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مدل رگرسیون لجستیک سوگیری جنسیتی کنش افتراقی سؤال منتل هنسزل کنکور کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی عدالت آزمون
|
چکیده
|
این مطالعه قصد داشت تا در آزمون بزرگی چون کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ایران، سوالاتی که حاوی کنش افتراقی جنسیتی باشند را با استفاده از دو نمونه از کاربردیترین و مفیدترین روشها (رگرسیون لجیستیک و منتل-هنسزل) پیدا کند. به علاوه، یک تحلیل محتوایی از سوالات پیدا شدهی حاوی کنش افتراقی انجام شد تا منابع زبانی چنین سوگیریهایی مشخص شوند. دادهها از پایگاه دادههای سازمان سنجش ایران به دست آمد. پاسخنامههای 2217 زن و 735 مرد در کنکور سال 2015 برای یافتن سوالاتی که حاوی رفتارهای انحرافی بودند بررسی شدند. نتایج حاصل از روش رگرسیون لجستیک نشان داد که هشت سوال شامل کنش افتراقی بودند. چهار سوال از این سوالات به نفع آقایان و چهار سوال هم به نفع خانمها سوگیر بودند. یازده سوال توسط روش منتل-هنسزل به عنوان سوالات حاوی کنش افتراقی شناخته شدند که شش مورد از آنها به نفع آقایان و پنچ مورد به نفع خانمها سوگیری داشتند. تحلیل محتوایی سوالات حاوی کنش افتراقی، هیچ دلیل زبانی خاصی را برای رفتار افتراقی سوالات نشان نداد.
|